ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ο Δον Κιχώτης επιστρέφει στην ιστορική σκηνή του Θεάτρου Μπολσόι
© Sputnik/Vladimir Vyatkin
ΘΕΜΑ: ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ο Δον Κιχώτης επιστρέφει στην ιστορική σκηνή του Θεάτρου Μπολσόι

Ύστερα από μακρά παραμονή στη Νέα σκηνή, ο Δον Κιχώτης επιστρέφει στην Ιστορική, για την οποία και δημιουργήθηκε. "Πατέρας" της νέας χορογραφίας είναι ο Αλεξέι Φαντέετσεφ, σκηνογράφος ο Βαλέρι Λεβεντάλ, ενδυματολόγος η Ελένα Ζάιτσεβα. Διευθυντής ορχήστρας, ο Πάβελ Σορόκιν.

Σε στιλ μοσχοβίτικο

Η παγκόσμια πρεμιέρα του Δον Κιχώτη στο «Μεγάλο» Θέατρο έγινε στις 14 Δεκεμβρίου 1869. Ήταν η πρώτη εμπειρία κοινής δημιουργίας των Μάριους Πετιπά και Λούντβιχ Μίνκους. Αυτή είναι η μοναδική διασωθείσα —ως τις μέρες μας — χορογραφία του Πετιπά, που δημιουργήθηκε απ' αυτόν ειδικά για το θίασο του αυτοκρατορικού θεάτρου της Μόσχας.

Οι ιδιαιτερότητες και οι δυνατότητες του θιάσου της Μόσχας οδήγησαν στο να δημιουργήσει ο Πετιπά ένα μπαλέτο, το οποίο ''ανάβλυζε'' χαρά, ταμπεραμέντο, ''παραβίαζε'' με θράσος τους κανόνες του μπαλέτου και είχε ως βασικό "συστατικό", πολλή,δύσκολη τεχνική. Ο Δον Κιχώτης έγινε πρότυπο του «μοσχοβίτικου στιλ», σήμα κατατεθέν του μπαλέτου της Μόσχας.

Μια ιστορία αγάπης

Στο μυθιστόρημα του Θερβάντες η εικόνα του θλιμμένου ιππότη που είναι έτοιμος για ανδραγαθήματα και ευγενείς πράξεις, είναι η ουσία της υπόθεσης. Και, στο μπαλέτο φυσικά, υπάρχουν ο Δον Κιχώτης και ο πιστός του ιπποκόμος Σάντσο Πάντσα. Στην παράσταση όμως δεν είναι οι κύριοι χαρακτήρες, αλλά δευτερεύοντες. Στο επίκεντρο βρίσκεται η ερωτική ιστορία των Κίτρι και Μπαζίλ.

Από τότε, το μπαλέτο ανανεώθηκε αρκετές φορές, δημιουργήθηκαν νέες εκδοχές, αλλά ο Δον Κιχώτης ποτέ δεν απουσίαζε από το ρεπερτόριο του Θεάτρου Μπολσόι. Στους βασικούς ρόλους της Κίτρι και του Μπαζίλ έλαμπαν οι Λεπεσίνσκαγια και Μεσερέρ, Πλισέτσκαγια και Λιέπα, Μαξίμοβα και Βασίλιεφ, Στρουτσκόβα και Λαβρόβσκι, Σεμενιάκα και Γκοντουνόφ, Πάβλοβα και Γκορντέεφ.

Το 1999 ο Αλεξέι Φαντέετσεφ δημιούργησε μια νέα "εκδοχή" του μπαλέτου. Η τελευταία παράσταση έγινε το 2013. Τον τελευταίο καιρό το μπαλέτο ανέβαινε στη Νέα σκηνή του Μπολσόι και όπως προαναφέρθηκε, στις 2 Φεβρουαρίου επέστρεψε στην ιστορική σκηνή.

Παράσταση γιορτή

Όπως ανέφερε ο Φαντέετσεφ, «Ο Δον Κιχώτης είναι διάσημος επειδή έχει το δικό του ιδιαίτερο μοσχοβίτικο πνεύμα, είναι μια παράσταση γιορτή, και, στη διάρκεια της δημιουργίας αυτής της νέας μορφής προσπάθησα να διαφυλάξω αυτό το πνεύμα που είχαν δημιουργήσει οι Μάριους Πετιπά και Αλεξάντρ Γκόρσκι, να διατηρήσω τα στοιχεία του Ροστισλάβ Ζαχάροφ και του Κασιάν Γκολεϊζόβσκι. Υπάρχουν όμως στη νέα εκδοχή και οι χοροί μου».

Σύμφωνα με τον χορογράφο, αυτός ο Δον Κιχώτης είναι μια εντελώς νέα παράσταση με νέα σκηνικά του Βαλέρι Λεβεντάλ, την τελευταία δουλειά σ' αυτό το θέατρο του μεγάλου σχεδιαστή που έφυγε πρόσφατα από τη ζωή, καθώς και με τα νέα κοστούμια της ενδυματολόγου Ελένα Ζάιτσεβα. «Στον Δον Κιχώτη —αναφέρει ο Φαντέετσεφ- υπάρχουν όλα όσα μπορούν να δώσουν στον άνθρωπο μια ώθηση θετικής διάθεσης. Σ' αυτόν υπάρχει χαρά, υπάρχει γιορτή, υπάρχει ζωή. Στο μπαλέτο υπάρχει ο κλασσικός χορός pas de deux και, γενικά, ο θεατής θα λάβει όλα όσα επιθυμεί».

Ένας από τους πιο ξεχωριστούς ερμηνευτές του ρόλου του Μπαζίλ, ο Ασάφ Μεσερέρ, χαρακτήρισε το Δον Κιχώτη ως το πιο αισιόδοξο μπαλέτο. Τα κύρια μέρη στην ανανεωμένη παράσταση θα ερμηνεύσουν κορυφαίοι σολίστες του Μπολσόι, οι Μαρία Αλεξάντροβα, Σβετλάνα Ζαχάροβα, Νατάλια Όσιποβα, Άννα Τιχομίροβα, Εκατερίνα Σιπούλινα, Νίνα Καπτσόβα (Κίτρι), Βλαντισλάβ Λαντράτοφ, Ντενίς Ρόντκιν, Σεμιόν Τσούντιν, Αρτιόμ Οβτσαρένκο, Μιχαήλ Λομπούχιν, (Μπαζίλ). Καλλιτεχνικός διευθυντής ορχήστρας, θα είναι ο Πάβελ Σορόκιν.

Αλεξέι Φαντέετσεφ

Ο Φαντέετσεφ τελείωσε το 1978 τη Σχολή Χορογραφίας της Μόσχας και έγινε δεκτός στο θίασο μπαλέτου του Θεάτρου Μπολσόι. Το ρεπερτόριό του περιλαμβάνει ουσιαστικά όλα τα κορυφαία μέρη του κλασσικού και σύγχρονου μπαλέτου.

Τα καλά τεχνικά στοιχεία μαζί με το κομψό στιλ εκτέλεσης τον έκαναν αναντικατάστατο ερμηνευτή ρόλων πριγκίπων, μεταξύ των χορευτών της γενιάς του. Εμφανίστηκε σε διάσημες σκηνές του κόσμου, όπως στο Σαν Κάρλο της Λισαβόνας, στο Κόβεντ Γκάρντεν του Λονδίνου, στα εθνικά μπαλέτα Ολλανδίας και Φιλανδίας.

Από το 1998 ως το 2000 ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής μπαλέτου του Θεάτρου Μπολσόι. Το 2001 οργάνωσε το Θέατρο Χορού Αλεξέι Φαντέετσεφ, το οποίο δεν διαθέτει μόνιμο θίασο αλλά προσκαλεί σε παραστάσεις καλλιτέχνες από διάφορα θέατρα.

Πηγή: www.ria.ru