ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
"Портрет композитора С.С. Прокофьева" (худ. Петр Кончаловский)
© Sputnik/
ΘΕΜΑ: ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Σπάνια, άγνωστα έργα του Σεργκέι Προκόφιεφ “συστήνονται” στο ευρύ κοινό

Σπάνια άγνωστα μουσικά έργα του Σεργκέι Προκόφιεφ συγκέντρωσε σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκδοση η ρωσική δισκογραφική εταιρεία "Μελόντια", τιμώντας, πρόσφατα, την 125η επέτειο γέννησης του Προκόφιεφ. Η έκδοση περιλαμβάνει εγγραφές με έργα του συνθέτη για μπαλέτο, ορισμένα εκ των οποίων είναι σπάνια.

Η έκδοση αυτή περιλαμβάνει μια εγγραφή της 2ης σουίτας από το μπαλέτο «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» υπό την διεύθυνση του συνθέτη, που έγινε το 1938 με την Φιλαρμονική ορχήστρα της Μόσχας. Πρόκειται για ένα μοναδικό «δισκογραφικό ντοκουμέντο», το οποίο διαφύλαξε έως τις μέρες μας την τέχνη μαέστρου Προκόφιεφ.

Η επιλογή που έγινε για την εορταστική έκδοση έργων για μπαλέτο που έγραψε ο Προκόφιεφ δεν ήταν τυχαία. Το δημιουργικό πνεύμα του συνθέτη στο μπαλέτο προσελκύει την προσοχή των χορογράφων και των διευθυντών ορχήστρας, καθώς τα έργα αυτά συχνά ακούγονται σαν ορχηστικές εκτελέσεις.

Ο Σεργκέι Ντιάγκιλεφ, ο άνθρωπος που ίδρυσε τα «Ρωσικά Μπαλέτα», ήταν αυτός που έκανε γνωστά τα έργα για μπαλέτο του Προκόφιεφ, με τον οποίο ο συνθέτης έγραψε μουσική για τέσσερα μπαλέτα. Το πρώτο μπαλέτο που έγραψε ήταν το «Άλα και Λόλι» βασισμένο σε μια υπόθεση της αρχαίας Ρωσίας. Αργότερα όμως το αναμόρφωσε και έγινε «η Σκυθική σουίτα».

Τα τέσσερα πρώιμα μπαλέτα του Προκόφιεφ, μέχρι πρόσφατα δεν ήταν τόσο γνωστά στο ευρύ κοινό. Το μπαλέτο «ο Άσωτος υιός», παρουσίασε για πρώτη φορά στη Ρωσία το 1962 ο Τζορτζ Μπαλατσίνι με τον θίασο του από την Νέα Υόρκη, ενώ, τα τελευταία χρόνια, σε διάφορα θέατρα της Ρωσίας ανέβηκαν τα ρωσικά μπαλέτα «Γελωτοποιός» και το «Ατσάλινος κρότος». Η μουσική του μπαλέτου «Στον Δνείπερο» παίχτηκε στην πατρίδα του συνθέτη μόνο σε συναυλίες κλασικής μουσικής.

Το μπαλέτο αυτό, το είχε ζητήσει από τον Προκόφιεφ ο χορευτής και χορογράφος Σερζ Λιφάρ. Η πρεμιέρα του μπαλέτου «Στο Δνείπερο» έγινε το 1932, αλλά δεν είχε επιτυχία και πολύ σύντομα σταμάτησαν οι παραστάσεις. Στη Μόσχα η μουσική του μπαλέτου ακούστηκε για πρώτη φορά σε συναυλία που έγινε στην Μεγάλη Αίθουσα του Ωδείου τον Σεπτέμβριο του 1982, όταν έγινε για πρώτη φορά και η εγγραφή του η οποία και περιελήφθη στην έκδοση.

Τα τελευταία τρία μπαλέτα του Προκόφιεφ που ανάγονται στην μεταγενέστερη σοβιετική περίοδο, είναι τα περίφημα μπαλέτα «Σταχτοπούτα», «Ρωμαίος και Ιουλιέττα» όπως και το έργο του «Το παραμύθι για το πετρολούλουδο» που ακούγονταν πολύ πιο σπάνια. Όλα αυτά τα έργα που θεωρούνται αναμφίβολα κλασσικά σοβιετικά και παγκόσμια έργα, έχουν συμπεριληφθεί στην επετειακή έκδοση. Τις έγγραφες όλων των μπαλέτων του Προκόφιεφ τις έκανε στο διάστημα 1995 —1990 ο διακεκριμένος διευθυντής ορχήστρας της εποχής μας και ένθερμος προπαγανδιστής της μουσικής του 20ου αιώνα, Γκενάντι Ροζντενσβέσνκι.

Τα έργα του Ποκόφιεφ μπορούσε να τα αγοράσει κανείς μέσω διαδίκτυου την ημέρα της γέννησης του συνθέτη και συγκεκριμένα στις 23 Απριλίου. Πρώτο στις προτιμήσεις ήταν το «Μοντέγοι και Καπουλέττοι» από την σουίτα Ν2 του μπαλέτου, «Ρωμαίος και Ιουλιέττα». Δεύτερο ήταν το κομμάτι «Μεσάνυχτα» (δεύτερη πράξη της «Σταχτοπούτας»). Την επίτιμη τρίτη θέση κατέλαβε το «Το κορίτσι, η Ιουλιέττα».

Η επετειακή έκδοση προκάλεσε ένα πρωτοφανές ενδιαφέρον όπως και σχόλια θαυμασμού, που έκαναν όσοι άκουσαν τα έργα αυτά όπως και διεθνή περιοδικά στον τομέα της κλασσικής μουσικής.

Πηγή: www.ria.ru