ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Στην εξοχική κατοικία του Τσέχοφ θα ανεβάσουν το θεατρικό έργο «Ο Θείος Βάνια»
© Sputnik/Evgenya Novozhenina
ΘΕΜΑ: ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Στην εξοχική κατοικία του Τσέχοφ θα ανεβάσουν το θεατρικό έργο «Ο Θείος Βάνια»

Η παράσταση «Ο θείος Βάνια», βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Αντόν Τσέχοφ, θα ανέβει στον χώρο της εξοχικής κατοικίας του συγγραφέα  «Μελίχοβο», που βρίσκεται στα περίχωρα της Μόσχας και στην οποία έγραψε το έργο αυτό πριν από 120 χρόνια. Η παράσταση παίζεται υπαίθρια, με φυσικά σκηνικά, κοντά στο κυρίως σπίτι του Τσέχοφ, στο οποίο ζούσε ο συγγραφέας και έγραφε τα λογοτεχνικά του έργα.

«Ο θείος Βάνια» θα ανέβει για πρώτη φορά στον χώρο της εξοχικής του κατοικίας στο Μελίχοβο, όπου ο συγγραφέας —το 1896 —ολοκλήρωσε τη συγγραφή του εν λόγω μυθιστορήματος. Την σκηνοθεσία του έργου σε υπαίθριο χώρο (open —air)  ανέλαβε ο σκηνοθέτης Ισκαντέρ Σακάγιεφ, ο οποίος έχει σκηνοθετήσει περισσότερες από πενήντα παρόμοιες παραστάσεις στην Ρωσία και στις χώρες της Κοινοπολιτείας Ανεξάρτητων Κρατών. «Ο  Θείος Βάνια», δεν είναι το πρώτο θεατρικό έργο με το οποίο ασχολείται ο σκηνοθέτης. Το 2015, ανέβασε στο Μινσκ την παράσταση «Ο Τσέχοφ, η κωμωδία και ο Γλάρος», που υπήρξε ένα πολιτιστικό γεγονός για την πρωτεύουσα της Λευκορωσίας.

Στον «Θείο Βάνια» ο σκηνοθέτης στρέφει την διεισδυτική του ματιά στον εσωτερικό κόσμο των ηρώων του θεατρικού έργου. Επικεντρώνεται στη μοίρα των ανθρώπων, στα αισθήματα και τα βιώματα τους. Στην παράσταση αυτή δεν υπάρχουν ηθοποιοί σε δεύτερους ρόλους, καθώς ο καθένας έχει τον δικό του βασικό και αναντικατάστατο ρόλο.

Στην πρωτοποριακή open —air  παράσταση με τίτλο «Ο  Θείος Βάνια, σκηνές από τη ζωή στο χωριό, σε τέσσερις πράξεις» τον κύριο λόγο θα έλεγε κανείς τον έχει η εξοχική κατοικία του συγγραφέα. Η πράξη εκτυλίσσεται κοντά στο κυρίως σπίτι, στο οποίο ζούσε ο Τσέχοφ. Μάλιστα η βεράντα του σπιτιού, στην οποία παραδοσιακά ανεβαίνουν οι παραστάσεις που γίνονται στο πλαίσιο του φεστιβάλ « Η άνοιξη στο Μελίχοβο», αυτή τη φορά δεν θα είναι η σκηνή πάνω στην οποία θα παιχτεί το έργο, αλλά το σκηνικό. Η ασυνήθιστη κατανομή της σκηνής και των σκηνικών και του χώρου στον οποίο θα βρίσκονται οι θεατές, δημιουργούν στον θεατή την αίσθηση, ότι συμμετέχει στο έργο.

Οι ''κληρονόμοι'' του γιατρού Τσέχοφ

«Η κύρια ιδέα της παράστασης λέει ότι δεν μπορείς να ζεις με αυταπάτες, αλλά και ότι χωρίς αυταπάτες δεν μπορείς να ζήσεις. Ο Θείος Βάνια, ζει στον δικό του φανταστικό κόσμο, τον οποίο όταν ο ίδιος καταστρέφει, διερωτάται: τι απομένει από τη ζωή; Σαν σκηνοθέτης μου αρέσει να δουλεύω με τον Τσέχοφ. Είναι ένας μοναδικός συγγραφέας, όλοι οι ήρωες του οποίου έχουν  τα δικά τους απόκρυφα, τα οποία είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον να τα εντοπίζεις και να τα αναδεικνύεις. Η ιδιοφυία του Τσέχοφ βρίσκεται στην φαινομενική απλότητα, η οποία στην ουσία έχει βάθος και το να φθάσεις να διεισδύσεις σ' αυτό το βάθος, είναι πάντα μια μικρή νίκη» δήλωσε ο Σακάγιεφ παραμονή της πρεμιέρας.

Για να μπορέσουν οι θεατές να κατανοήσουν σε μέγιστο βάθος το έργο, πριν αρχίσει η παράσταση, καλούνται να επισκεφθούν το κυρίως σπίτι του Μελίχοβο, να γυρίσουν τα δωμάτια, να νιώσουν την ατμόσφαιρα του σπιτιού του Τσέχοφ. Μετά το τρίτο κουδούνι, όλοι οι θεατές περνάνε στην υπαίθρια πλατεία, ενώ το ίδιο το σπίτι με την όμορφη βεράντα του μετατρέπεται σ' ένα ζωντανό σκηνικό.    

Στην παράσταση δεν υπάρχει μουσική συνοδεία, αλλά η μουσική ακούγεται διαρκώς, την τραγουδούν, παίζουν μουσική, η μουσική βγαίνει μέσα από απρόσμενα αντικείμενα, είναι ενσωματωμένη μέσα στο καμβά της παράστασης, ενισχύοντας τις αισθήσεις αλλά χωρίς να υπερισχύει. Σ' αυτή την open-air  παράσταση, τον πρώτο λόγο τον έχουν οι άνθρωποι, οι τραγικές στιγμές της ζωής τους, οι ελπίδες τους και οι σκέψεις τους.

Πηγή: www.ria.ru