ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Η Ρωσία αύξησε και πάλι  τις εξαγωγές πετρελαίου προς την Ευρώπη
© Sputnik/Evgeny Biyatov
ΘΕΜΑ: ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η Ρωσία αύξησε και πάλι τις εξαγωγές πετρελαίου προς την Ευρώπη

Η ρωσική πετρελαϊκή βιομηχανία, αύξησε πέρυσι, για πρώτη φορά από το 2013, τις εξαγωγές πετρελαίου προς την Ευρώπη. Σύμφωνα με το Bloomberg, το 2015 οι πωλήσεις ρωσικού πετρελαίου στην Ευρώπη σημείωσαν αύξηση μεγαλύτερη του 8%, φθάνοντας περίπου τους 150 εκατ. τόνους ή τα 3 εκατ. βαρέλια ημερησίως.

Η αύξηση αυτή των ρωσικών εξαγωγών πετρελαίου οφείλεται στην ύφεση, εξαιτίας της οποίας η κατανάλωση του μειώθηκε εντός της χώρας. Αντίθετα, τα διυλιστήρια στην Ευρώπη, αύξησαν τη ζήτηση σε φθηνό πετρέλαιο, με αποτέλεσμα, όπως εκτιμούν αναλυτές του Bloomberg, η Ρωσία να ανταποκριθεί άμεσα  αυξάνοντας την προσφορά.

Οι ειδικοί στον τομέα αυτό, υπενθυμίζουν ότι το 2015 η Ρωσία είχε αυξήσει την παραγωγή πετρελαίου κατά 8 εκατ. ημερησίως φθάνοντας συνολικά τους 534 εκατ. τόνους, με αποτέλεσμα σχεδόν όλη η πλεονάζουσα ποσότητα να διοχετευθεί στην Ευρώπη όπου υπήρχε ζήτηση. «Η εξόρυξη στη βόρεια θάλασσα, πέφτει όπως και στην Ολλανδία και την Βρετανία. Το 2015, εξαιτίας της εξαντλητικής εξόρυξης, σταμάτησε να αποδίδει ακόμα και το κοίτασμα του αργού πετρελαίου Brent, από το οποίο πήρε και την ονομασία του η ποιότητα αυτή πετρελαίου. Ως εκ τούτου,  ζήτηση υπάρχει και αγοράζουν όλη την ποσότητα που είμαστε σε θέση να προτείνουμε. Επιπλέον, τα τελευταία χρόνια η Ρωσία έχει εκσυγχρονίσει τα διυλιστήριά της, με αποτέλεσμα να παράγει πετρέλαιο με χαμηλότερο κόστος πρώτων υλών, το οποίο προορίζεται για εξαγωγές», λέει ο κορυφαίος αναλυτής του ιδρύματος Εθνικής Ενεργειακής Ασφάλειας, Ιγκόρ Γιουσκόφ. 

Έλλειψη αγοραστών του ρωσικού πετρελαίου δεν αναμένεται στο άμεσο μέλλον. Η Ρωσία, κατάφερε, ήδη, να κατακτήσει για χρόνια ορισμένες αγορές, οι οποίες είναι αμφίβολο αν θα αντικαταστήσουν το δικό μας πετρέλαιο με άλλα είδη πετρελαίου, καθώς δεν μπορεί να αλλάξεις μεμιάς όλα τα διυλιστήρια.

«Παραδοσιακοί πελάτες μας θεωρούνται η βόρειο-δυτική Ευρώπη και εν μέρει η βόρεια Μεσόγειος, ενώ τα τελευταία χρόνια προστέθηκε και η Κίνα, η οποία προμηθεύεται  από εμάς πετρέλαιο. Οι αγοραστές αυτοί δεν θα αναζητήσουν άλλους προμηθευτές, την στιγμή που υπάρχουν καθιερωμένοι οδοί εφοδιασμού και πετρέλαιο αποδεκτής ποιότητας.

Όταν οι ανάγκες της Ευρώπης είναι 600 εκατ.τόνοι πετρελαίου ετησίως, εμείς θα προμηθεύουμε σταθερά περίπου το ένα τρίτο, της ποσότητας»,  λέει ο κύριος αναλυτής του πρακτορείου "Ρούσενερτζι", Μιχαήλ Κρούτικιν.

Έτσι, το 2016 η Ρωσία, πιθανόν να  μπορέσει  να καταγράψει  μια θετική δυναμική στον τομέα της εξόρυξης πετρελαίου, αλλά τον  επόμενο χρόνο, μπορεί να είναι έτος καμπής.

Οι χαμηλές τιμές και η ποιότητα των κοιτασμάτων θα λειτουργήσουν περιοριστικά.  Εξαιτίας της πτώσης των τιμών του πετρελαίου περιορίστηκαν οι δυνατότητες των εταιρειών στον τομέα της διάνοιξης νέων πηγαδιών, όπως και να συνεχιστεί η εξόρυξη στα ήδη έτοιμα προς εκμετάλλευση κοιτάσματα της δυτικής Σιβηρίας.

Ωστόσο, παρόμοια κατάσταση βιώνουν και οι ανταγωνιστές: οι περισσότερες χώρες που παράγουν πετρέλαιο τώρα δεν επιδιώκουν να αυξήσουν την παράγωγή, λόγω του παρατηρούμενου πλεονάσματος που υπάρχει στην παγκόσμια αγορά.

Ακόμα και το Ιράν έχει επιβραδύνει τους ρυθμούς αύξησης της εξόρυξης πετρελαίου και δεν κατάφερε να επιτύχει  το προσδοκόμενο επίπεδο των 4 εκατ. βαρελιών ημερησίως, που υπήρχε πριν την επιβολή των κυρώσεων.     

Μεταξύ των άλλων χωρών, δυνατότητες έχει η Σαουδική Αραβία, αλλά πολύ περιορισμένες.  Στις υπόλοιπες χώρες, στις οποίες τα η εκμετάλλευση των περισσότερων κοιτασμάτων που διαθέτουν είναι εξαιρετικά δύσκολη, μπορεί να καταστεί κερδοφόρα μόνο αν η τιμή φθάσει τα 50 δολάρια το βαρέλι.

Παράλληλα, η ζήτηση σε πετρέλαιο θα αυξηθεί παγκοσμίως. Οι περισσότερες ποσότητες πετρελαίου που παράγονται χρησιμοποιούνται για την παραγωγή καυσίμων αυτοκινήτου, ενώ διευρύνεται η αγορά αυτοκινήτου στις αναπτυσσόμενες χώρες (Ινδία, Κίνα).

Η  Ευρώπη στρέφεται στις εναλλακτικές πηγές ενέργειας, ωστόσο δεν παρατηρείται ακόμα  στροφή στην μαζική χρήση ηλεκτροκίνητων  αυτοκινήτων. Έτσι, σύντομα κάθε εξαγωγέας θα βρίσκει στην αγορά τον δικό του αγοραστή. Κάποιος ανταγωνισμός ενδεχομένως να υπάρξει μόνο μεταξύ Ιράν-Σαουδικής Αραβίας σε σχέση με τις αγορές που είχε στο παρελθόν το Ιράν και τις οποίες κατά την διάρκεια των κυρώσεων που είχαν επιβληθεί στο Ιράν,  αξιοποίησε η Σαουδική Αραβία. 

Πηγή: www.1prime.ru