ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Η ρωσική αυτοκινητοβιομηχανία  κάνει στροφή στις εξαγωγές
© Sputnik/Igor Ageyenko
ΘΕΜΑ: ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η ρωσική αυτοκινητοβιομηχανία κάνει στροφή στις εξαγωγές

Η ρωσική αυτοκινητοβιομηχανία επιδιώκει να αυξήσει την παραγωγή της, προωθώντας τις εξαγωγές της.

Όλο και περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες επιλέγουν να εξάγουν αυτοκίνητα που συναρμολογούνται στην Ρωσία. Η Volkswagen Group άρχισε ήδη να εξάγει το σεντάν Polo που συναρμολογεί στο εργοστάσιο της στο Κάλουγκα στη μεξικανική αγορά.

Το  Volkswagen της Κάλουγκα πηγαίνει στο Μεξικό

Πέρασε καιρός από τότε που το Volkswagen Jetta το οποίο συναρμολογούταν στο Μεξικό  πωλείτο  στη Ρωσία. Πράγματι εδώ και μερικά χρόνια το Jetta άρχισε να συναρμολογείται στο Νίζνι Νοβγκοροντ, ενώ τα αυτοκίνητα της VW φεύγουν από την Κάλουγκα με προορισμό το Μεξικό. Η εταιρεία αποφάσισε να προωθήσει στην βορειότερη χώρα της Λατινικής Αμερικής  το Polo sedan που συναρμολογείται στη Ρωσία. Το εν λόγω μοντέλο θα πωλείται στο Μεξικό με την ονομασία Vento, στην τιμή των 8.700 έως 11600 ευρώ, ανάλογα με τον εξοπλισμό που διαθέτει.

 Ο εκπρόσωπος της εταιρείας, μιλώντας στο RIA Novosti, επιβεβαίωσε ότι η VW κατόπιν συμφωνίας θα εξάγει αρκετές εκατοντάδες αυτοκίνητα που έχουν συναρμολογηθεί στο εργοστάσιο της Κάλουγκα. Φαίνεται πάντως ότι  παρά την μείωση της ισοτιμίας του ρουβλίου, τα αυτοκίνητα που παράγονται στη Ρωσία  εξακολουθούν να μην είναι ανταγωνιστικά στις διεθνείς αγορές.

Η εταιρεία αποφάσισε να προωθήσει τις εξαγωγές περίπου δέκα χιλιάδων αυτοκινήτων στις αγορές του εξωτερικού (κυρίως στο Καζακστάν και τη Λευκορωσία), στις οποίες μάλιστα ένα μεγάλο ποσοστό κατέχει το μοντέλο Polo. Η VW ανανέωσε πέρυσι το sedan για να προσελκύσει το αγοραστικό κοινό. Οι ρώσοι αντιπρόσωποι της εταιρείας πωλούν το εν λόγο μοντέλο στην τιμή των 8000 ευρώ. Έτσι το ρωσικής κατασκευής αυτοκίνητο θα ανταγωνιστεί τα μεξικανικής κατασκευής μοντέλα Jetta, Beetle και Golf της VW.

© Sputnik/Grigoriy Sisoev

Το Datsun απ το Τολιάτι έφθασε στον Λίβανο

Ο διευθυντής της Renault-Nissan Κάρλος Γκόν αποφάσισε να προωθήσει στον Λίβανο τα ιαπωνικά αυτοκίνητα μάρκας Datsun που άρχισαν να κατασκευάζονται εκ νέου, απ όπου κατάγεται ο ίδιος.

Οι επίσημες πωλήσεις άρχισαν στα μέσα Ιουλίου. Οι αντιπροσωπείες Datsun στον Λϊβανο θα πωλούν τα μοντέλα Datsun on-DO και mi-DO, τα οποία συναρμολογούνται στο εργοστάσιο της Autovaz που βρίσκεται στην πόλη Τολιάτι. Ο εκπρόσωπος της Datsun, Βίνσετ Κόμπε, εκτιμά ότι οι πωλήσεις στην Αφρική θα είναι προς όφελος των λιβανέζων.  Πριν μερικά χρόνια τα αυτοκίνητα μάρκας Datsun, που συναρμολογούνταν στην Ρωσία, δεν πωλούνταν μόνο στη Ρωσία, αλλά και  στη Λευκορωσία και το Καζαχστάν. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της «Autostat» τα αυτοκίνητα μάρκας Datsun, θα πωλούνται στον Λίβανο στην τιμή των 10500 ευρώ, ενώ στη Ρωσία το ίδιο μοντέλο με τον ανάλογο εξοπλισμό πωλείται 6900 ευρώ, ενώ στην Λευκορωσία η τιμή πώλησης ξεκινάει από τα 5400 ευρώ.

© Sputnik/Igor Zarembo

Το Lada «παραμερίστηκε»

Τα αυτοκίνητα μάρκας Lada, καταλαμβάνουν στις ρωσικές εξαγωγές αυτοκινήτων το μεγαλύτερο ποσοστό. Παρόλα αυτά ο νέος διευθυντής του εργοστασίου της Autovaz  Νικολά Μόρ σκέφτεται να αυξήσει το ποσοστό αυτό. Οι εξαγωγές αυτοκινήτων της Lada  μειώθηκαν το 2015 σχεδόν κατά δύο φορές, φθάνοντας τα 28.500 αυτοκίνητα εξαιτίας της δύσκολης οικονομικής κατάστασης σε μια σειρές χώρες της Κοινοπολιτείας Ανεξάρτητων Κρατών (ΚΑΚ), στις  αγορές των οποίων προωθείται το μεγαλύτερο ποσοστό των πωλήσεων που κάνει το εργοστάσιο της πόλης Τολιάτι. Βασικές αγορές για την Lada είναι το Καζαχστάν (πωλούνται περισσότερα από 14.200 αυτοκίνητα), το Αζερμπαϊτζάν (4.700 αυτοκίνητα), η Λευκορωσία (2.400  αυτοκίνητα) και η Γερμανία (1500 αυτοκίνητα)   

Το εντυπωσιακό είναι ότι στη γερμανική αγορά, η Lada, αύξησε πέρυσι τις πωλήσεις της τρεις φορές  ενώ στην αγορά του Αζερμπαϊτζάν 2,5 φορές. Στις αγορές αυτές πωλούνται κυρίως τα τζιπ Lada 4x4 (στην Γερμανία πωλούνται με την ονομασία Taiga). Γενικά όμως και οι άλλες μάρκες ρωσικών αυτοκινήτων έχουν ζήτηση στο εξωτερικό.

Τα τζιπ του εργοστασίου αυτοκινήτων που βρίσκεται στην πόλη Ουλιάνοφσκ, πέρυσι είχαν μεγάλη ζήτηση εκτός από τις χώρες της ΚΑΚ, στην Μογγολία και την Τσεχία, ενώ το ποσοστό των εξαγωγών στο σύνολο των πωλήσεων έφθασε το 9%, που ήταν σχεδόν παρόμοιο με το ποσοστό της Autovaz. 

Η εταιρεία θεωρεί ότι η Αφρική, η Μέση Ανατολή, η Λατινική Αμερική και η Ασία, είναι αγορές που προσφέρονται για εξαγωγές. Ήδη  πωλούνται αυτοκίνητα της σε 39 χώρες, μεταξύ των οποίων το μοντέλο gazel Next στην Σερβία το Μαυροβούνιο και την ΠΓΔΜ.  

Ποιες αγορές στοχεύουν  η  Ford, η Hyundai,η  Kia και η Toyota?

ΟΙ άλλες εταιρείες παρακολουθούν τους ανταγωνιστές τους και διευρύνουν  τις εξαγωγές τους. Η εταιρεία Ford Sollers είχε ανακοινώσει ότι αρχίζει από τα μέσα Ιουλίου τις πωλήσεις αυτοκινήτων που συναρμολογούνται στην Ρωσία στην Αρμενία. Οι αντιπρόσωποι της Ford, εδώ και καιρό έχουν στραφεί προς τις αγορές της Λευκορωσίας και του Καζαχστάν. Η εταιρεία σκέφτεται να προωθήσει στην Αρμενία, όλα τα μοντέλα της Ford που συναρμολογούνται στην Ρωσία, μεταξύ των οποίων τα Fiesta, Focus, Mondeo, Explorer, Kuga και EcoSport.

© Sputnik/Igor Russak

Το εργοστάσιο Hyundai-Kia πέρυσι πούλησε στο εξωτερικό περισσότερα από 14.000 αυτοκίνητα Hyundai Solaris στο Καζαχστάν, τη Λευκορωσία, τη Μολδαβία, την Αρμενία, το Αζερμπαϊτζάν, το Ουζμπεκιστάν, το Κιργιστάν και την Ουκρανία. Οι αντιπρόσωποι της  κορεάτικης εταιρείας προωθούν το μοντέλο Solaris που συναρμολογείται στη Ρωσία στην αγορά της Αιγύπτου (με την ονομασία Accent) και στον Λίβανο. Η Kia, όπως και η Hyundai, που κατασκευάζει στην Αγία Πετρούπολη τα περισσότερα αυτοκίνητα που προορίζονται για την ρωσική αγορά, προωθεί το μοντέλο Rio στη Λευκορωσία και το Καζαχστάν.

Από τα 16000 αυτοκίνητα, (μοντέλο Camry) που κατασκευάσθηκαν το πρώτο εξάμηνο του 2016 στο εργοστάσιο της Toyota στη Ρωσία, 1539 πωλήθηκαν στο Καζαχστάν και 125 στην Λευκορωσία. Ο επίσημος αντιπρόσωπος της BMW, επεσήμανε ιδιαίτερα ότι τα αυτοκίνητα του εργοστασίου «Autotor» στο Καλίνινγκραντ όπου συναρμολογούνται μερικά μοντέλα BMW και Mini, προωθούνται αποκλειστικά στην ρωσική αγορά. Επίσης, εξάγεται και ένα ποσοστό αυτοκινήτων που συναρμολογούνται  στα εργοστάσια της Renault και PSA Peugeot-Citroen που βρίσκονται στη Ρωσία.

Στήριξη των εξαγωγών και προβλήματα

Η ρωσική κυβέρνηση, από τις αρχές ακόμη του 2016, αποφάσισε να διαθέσει το ποσό των 3,3 δις ρουβλίων για να στηρίξει τις εξαγωγές αυτοκινήτων, επιδοτώντας μάλιστα μέρος των μεταφορικών δαπανών.

Ο εκπρόσωπος της «Εταιρείας GAZ» επισημαίνει, ότι ανασταλτικός παράγοντας για τις εξαγωγές είναι οι υψηλοί εισαγωγικοί δασμοί που υπάρχουν σε αρκετές χώρες (για παράδειγμα στην Αιθιοπία φθάνουν έως το 140% της τιμής ενός νέου αυτοκινήτου, ενώ στην Αίγυπτο το 40%), οι υψηλές λογιστικές δαπάνες, οι δαπάνες που απαιτούνται για την πιστοποίηση και την προσαρμογή του εξοπλισμού, όπως και άλλα προβλήματα.

Την ενίσχυση των εξαγωγών επηρεάζουν και οι λεγόμενες «σκιώδεις» εισαγωγές αυτοκινήτων. Επίσης συμβαίνει συχνά, ξένοι να αγοράζουν στην Ρωσία αυτοκίνητο, καθώς είναι πιο συμφέρον για τους ίδιους να το αγοράσουν στη Ρωσία παρά στην χώρα τους εξαιτίας της υποτίμησης του ρουβλίου.   

Οι εξαγωγές  επιβατικών αυτοκινήτων κατέγραψαν πτώση το 2015, φθάνοντας τα 97.400 καινούργια αυτοκίνητα, σε σχέση με τα 127.500 αυτοκίνητα, που ήταν το 2014. Το ρωσικό Υπουργείο Βιομηχανίας και Εμπορίου υπολογίζει να αυξήσει έως το 2020, τις εξαγωγές αυτοκινήτων, από το ποσοστό του 8% στο οποίο κυμαίνονται κατά μέσο όρο σήμερα, σε ποσοστό που θα προσεγγίζει το 25%.

Του Αλεξέι Ζαχάροφ

Πηγή:  www.ria.ru