ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Μπασάρ Άσαντ : Η Συρία χρειάζεται τις ρωσικές στρατιωτικές βάσεις
© Press Service of the President of Syria Bashar Al-Assad/Sputnik
ΘΕΜΑ: ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Μπασάρ Άσαντ : Η Συρία χρειάζεται τις ρωσικές στρατιωτικές βάσεις

Ο Πρόεδρος της Συρίας Μπασάρ Άσαντ σε αποκλειστική του συνέντευξη στο πρακτορείο RIA, εξέθεσε τη δική του εκτίμηση για τις συνομιλίες της Γενεύης, μίλησε για τα σχέδια του στον στρατιωτικό και πολιτικό τομέα, και εξέθεσε την δική του θεώρηση για την ειρηνική διευθέτηση της κρίσης και την πολιτική μετάβαση της χώρας. Μεταξύ των άλλων θεμάτων που εθίγησαν κατά την διάρκεια της συζήτησης που είχε μαζί του στην Δαμασκό ο γενικός Διευθυντής του ειδησογραφικού πρακτορείου της Μόσχας «Η Ρωσία σήμερα» Ντμίτρι Κισιλιόφ, ήtαν η ρωσο-συριακή συνεργασία σε διάφορους τομείς, η αξιολόγηση του ρόλου της Ρωσίας στον πόλεμο κατά της τρομοκρατίας.

-Αυτή τη στιγμή γίνεται πολύ λόγος για τους Σύρους πρόσφυγες. Ένας μεγάλος αριθμός προσφύγων, που κατευθύνονται προς την Ευρώπη, είναι Σύριοι αλλά και Πακιστανοί. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της γερμανικής κυβέρνησης το 77% των προσφύγων δεν έχουν έγγραφα που να πιστοποιούν την ταυτότητα τους. Θα ήθελα να καταλάβω, ποια είναι η δική σας εκτίμηση για τον αριθμό των προσφύγων που αναγκάσθηκαν να εγκαταλείψουν την χώρα και ποια είναι η αιτία που έφυγαν απ τη χώρα; Πόσοι είναι αυτοί που μετεγκαταστάθηκαν στο εσωτερικό της Συρίας; Θα ήθελα να έχω μια ξεκάθαρη απάντηση στο ερώτημα αυτό.

— Είναι αυτονόητο ότι δεν μπορεί να υπάρχουν ακριβείς αριθμοί αναφορικά με όσους μετανάστευσαν από τη Συρία, ή για εκείνους που μετεγκαταστάθηκαν στο εσωτερικό της χώρας. Μπορούμε να αναφερθούμε σε αριθμούς μόνο κατά προσέγγιση, γιατί υπάρχουν άνθρωποι που μεταναστεύουν στο εσωτερικό της Συρίας, αλλά δεν έχουν καταχωρηθεί ως άτομα που έχουν μετεγκατασταθεί. Αυτή η κατηγορία ανθρώπων, πηγαίνει σ' εκείνα τα χωριά της Συρίας, στα οποία έχουν συγγενείς και καταχωρούνται στις οικογένειες που πηγαίνουν να μείνουν. Η πλειονότητα των ανθρώπων αυτών, αναζητώντας ασφάλεια, προσπαθούν να εγκαταλείψουν τις περιοχές που ελέγχουν οι τρομοκράτες, και να πάνε σε περιοχές που ελέγχει το κράτος. Ωστόσο δεν νομίζω ότι το ζήτημα βρίσκεται στους αριθμούς.

Το ζήτημα έγκειται στο ότι μέχρι αυτή τη στιγμή, πολλά κράτη δεν καταβάλουν προσπάθειες για να λύσουν σοβαρά το πρόβλημα με τους Σύρους πρόσφυγες. Τα κράτη αυτά αντιμετωπίζουν το πρόβλημα της μετανάστευσης, σαν να είναι ένα πρόβλημα που είναι επιφανειακό (εξωγενές). Σε μερικές ευρωπαϊκές χώρες θέλουν να δεχθούν πρόσφυγες, παρέχοντας τους στέγη και βοήθεια, και ενδεχομένως στέλνουν κάποια βοήθεια και σε όσους μετακινούνται στο εσωτερικό της Συρίας. Όλα αυτά δεν συνιστούν λύση του υπάρχοντος προβλήματος.

Η τρομοκρατία, αυτό είναι το πραγματικό πρόβλημα. Πρέπει να την καταπολεμήσουμε σε διεθνές επίπεδο, επειδή η τρομοκρατία δεν αφορά μόνο τη Συρία. Τρομοκρατία υπάρχει στο Ιράκ. Υποστηρίζεται ευθέως από την Τουρκία. Την στηρίζουν ευθέως, η βασιλική οικογένεια της Σαουδικής Αραβίας και μερικά δυτικά κράτη, ιδιαίτερα η Γαλλία και η Μεγάλη Βρετανία. Σε ό,τι αφορά στα υπόλοιπα κράτη, αυτά βλέπουν, παρατηρούν. Από μέρους τους δεν καταβάλλεται καμία σοβαρή προσπάθεια. Νομίζω ότι σ' αυτό το ζήτημα, το πρόβλημα είναι κατά πολύ μεγαλύτερο από το πρόβλημα των ίδιων των αριθμών.

© Press Service of the President of Syria Bashar Al-Assad/Sputnik

-Έχω την πεποίθηση ότι περιμένετε να επιστρέψουν οι Σύροι στην πατρίδα τους, ωστόσο αυτό θα συμβεί μόλις αρχίσει η ανοικοδόμηση της χώρας. Έχετε εκτιμήσεις για το μέγεθος των καταστροφών και των ζημιών, που υπέστη η Συρία τα τελευταία χρόνια;

— Οι ζημιές στην οικονομία και οι ζημιές στις υποδομές υπερβαίνουν τα 200 δισεκατομμύρια δολάρια. Τα οικονομικά ζητήματα μπορούν να ρυθμισθούν άμεσα, όταν αρχίσει να σταθεροποιείται η κατάσταση στη Συρία. Εν τούτοις η αποκατάσταση των υποδομών απαιτεί πολύ χρόνο. Ξεκινήσαμε, ήδη, να δουλεύουμε για την αποκατάσταση των υποδομών της χώρας, ακόμη πριν τελειώσει η κρίση, ώστε να περιορίσουμε στο βαθμό που μπορούμε τις συνέπειες των ζημιών που έχουν προκληθεί στην οικονομία, στις υποδομές της χώρας, στους Σύρους πολίτες και παράλληλα να περιορίσουμε την μεταναστευτικές ροές έξω από την χώρα. Ενδεχομένως κάποιοι να θελήσουν να επιστρέψουν, όταν δουν πως υπάρχει ελπίδα να βελτιωθεί η κατάσταση. Τα αίτια της μετανάστευσης δεν βρίσκονται μόνο στην τρομοκρατία και στην κατάσταση που επικρατεί στον τομέα ασφαλείας. Βρίσκονται στο εμπάργκο, και τις κυρώσεις που επέβαλλε η Δύση στη Συρία. Πολλοί άνθρωποι εγκατέλειψαν τις ασφαλείς περιοχές, στις οποίες δεν υπάρχει τρομοκρατία, εξαιτίας του βιοτικού επιπέδου. Οι πολίτες δεν μπορούν πλέον να συντηρηθούν. Έτσι λοιπόν εμείς σαν κράτος, πρέπει να αναλάβουμε πρωτοβουλίες, έστω τις πιο στοιχειώδεις, για να βελτιώσουμε την οικονομική κατάσταση και την κατάσταση στον τομέα των υπηρεσιών στην Συρία. Με αυτό ακριβώς το ζήτημα ασχολούμαστε τώρα στο πλαίσιο της ανοικοδόμησης.

-Φυσικά η Συρία θα στηριχθεί στη βοήθεια της διεθνούς κοινότητας. Στη βοήθεια τίνος θα βασιστείτε για την ανοικοδόμηση της χώρας και πώς αντιλαμβάνεστε τον ρόλο των ρωσικών εταιρειών και της ρωσικής επιχειρηματικής δραστηριότητας;

— Η διαδικασία της ανοικοδόμησης σε κάθε περίπτωση είναι συμφέρουσα για εκείνες τις εταιρείες, οι οποίες συμμετέχουν σ' αυτήν, ιδιαίτερα αν καταφέρουν να αποσπάσουν πιστώσεις από τις χώρες εκείνες που θα τις συνδράμουν. Φυσικά, αναμένουμε, η διαδικασία αυτή να βασιστεί σε τρία βασικά κράτη, που υποστήριξαν την Συρία στην διάρκεια αυτής της κρίσης και αυτά είναι η Ρωσία, η Κίνα και το Ιράν. Υποθέτω όμως, ότι πολλές χώρες που ήταν κατά της Συρίας, και έχω υπ' όψιν μου πρωτίστως τις δυτικές χώρες, θα επιχειρήσουν να στείλουν τις δικές τους εταιρείες για να συμμετάσχουν σ' αυτή την διαδικασία. Ωστόσο, εμείς εδώ στην Συρία, δεν έχουμε καμία αμφιβολία, ως προς το ότι, πρωτίστως θα απευθυνθούμε στις φιλικές χώρες. Είναι απολύτως σαφές, ότι αν θέτατε αυτό το ερώτημα σε οποιονδήποτε Σύρο πολίτη, η απάντηση του, πολιτική και συναισθηματική, θα ήταν τέτοια που θα σας έλεγε, ότι πρωτίστως χαιρετίζουμε τις εταιρείες που προέρχονται από τις τρεις αυτές χώρες και κυρίως από τη Ρωσία. Εάν μιλήσουμε για τις υποδομές, αυτές σχετίζονται, ενδεχομένως όχι μόνο με δεκάδες, αλλά εκατοντάδες τομείς και ειδικότητες. Συνεπώς πιστεύω ότι για τις ρωσικές εταιρείες θα υπάρξει ένας ευρύς χώρος στον οποίο θα μπορέσουν να συμβάλλουν για την ανοικοδόμηση της χώρας.

- Κύριε πρόεδρε, να περάσουμε στον πολιτικό μέρος. Πως εκτιμάται τα αποτελέσματα των συνομιλιών της Γενεύης για τη Συρία, οι οποίες ολοκληρώθηκαν την περασμένη εβδομάδα;

— Φυσικά προς το παρόν δεν μπορούμε να πούμε, ότι στις συνομιλίες της Γενεύης επιτεύχθηκε κάτι, ωστόσο ξεκινήσαμε από τα βασικά πράγματα, και συγκεκριμένα από την επεξεργασία των βασικών αρχών, πάνω στις οποίες θα οικοδομούνται οι συνομιλίες, επειδή οι όποιες συνομιλίες χωρίς να έχουν συγκεκριμένες αρχές στις οποίες να μπορούν να στηρίζονται, γίνονται χαοτικές και δεν μπορούν να οδηγήσουν πουθενά, δίνουν την δυνατότητα σε κάθε πλευρά να επιδεικνύει αδιαλλαξία και δίνουν το δικαίωμα σε άλλε χώρες να μη παρεμβαίνουν αντικειμενικά. Αυτή τη στιγμή, ξεκινήσαμε από το κείμενο που αφορά τις αρχές. Κυρίως συνεργαστήκαμε με τον κύριο Ντε Μιστούρα και όχι με την αντίπαλη πλευρά με την οποία θα διεξάγουμε συνομιλίες. Θα συνεχίσουμε τη συζήτηση και τον διάλογο, πάνω στο κείμενο αυτό, στην διάρκεια του επόμενου γύρου. Αυτή τη στιγμή μπορώ να σας πω, πως, ότι επιτεύχθηκε κατά την διάρκεια του προηγούμενου γύρου, συνιστά την αρχή για την διαμόρφωση μια πολιτικής που προσβλέπει σε επιτυχείς συνομιλίες, και αν συνεχίσουμε αυτή την πολιτική, τότε οι υπόλοιποι γύροι θα είναι παραγωγικοί.

-Θέλω να σας ρωτήσω και κάτι άλλο. Και συγκεκριμένα ποια στάση θα κρατήσει η Συρία κατά την διάρκεια του επόμενου γύρου των συνομιλιών; Πότε θα συζητηθεί η λεγόμενη πολιτική μετάβαση; Θα τεθεί το θέμα της σύστασης ενός μεταβατικού οργάνου εξουσίας και ποια είναι η άποψη σας σχετικά με τον μηχανισμό διαμόρφωσης του;

— Πρώτον σε ό,τι αφορά τον ορισμό «μεταβατική περίοδος», τέτοιος ορισμός δεν υφίσταται. Εμείς στην Συρία θεωρούμε ότι, η έννοια της πολιτικής μετάβασης, σημαίνει μετάβαση από το ένα Σύνταγμα σε άλλο, και το Σύνταγμα είναι αυτό που καθορίζει τη μορφή του αναγκαίου πολιτεύματος στο επόμενο στάδιο. Κατ' αυτόν τον τρόπο, η μεταβατική περίοδος πρέπει να ορισθεί με βάση το ισχύον Σύνταγμα, ενώ στο νέο Σύνταγμα θα περάσουμε, αφότου ψηφίσει υπέρ του, ο συριακός λαός. Μέχρι να φθάσει εκείνη τη στιγμή, αυτό με το οποίο μπορούμε να ασχοληθούμε τώρα, κατά την δική μας αντίληψη στη Συρία, είναι η κυβέρνηση. Αυτή η μεταβατική δομή, είτε το μεταβατικό σχήμα, είναι η κυβέρνηση, που διαμορφώνεται από διάφορες συριακές πολιτικές δυνάμεις: αντιπολιτευόμενες, ανεξάρτητες, τη σημερινή κυβέρνηση και άλλες δυνάμεις. Κύριο καθήκον αυτής της κυβέρνησης είναι να δουλέψει πάνω στο Σύνταγμα, στη συνέχεια να το θέσει προς ψήφιση στους Σύρους, και μετά να μεταβούμε στο νέο Σύνταγμα. Ούτε στο Σύνταγμα της Συρίας, ούτε στο Σύνταγμα κάποιας άλλης χώρας στον κόσμο, δεν υπάρχει τίποτα που να αποκαλείται μεταβατικό όργανο εξουσίας. Αυτό δεν είναι λογικό και είναι αντισυνταγματικό. Ποιες είναι οι δικαιοδοσίες αυτού του οργάνου; Πώς θα ρυθμίζει την καθημερινή ζωή των πολιτών; Ποιος θα το αξιολογεί; Σήμερα υπάρχει το Λαϊκό Συμβούλιο (σ.σ. η βουλή) και το Σύνταγμα, το οποίο ρυθμίζει τη λειτουργία της κυβέρνησης και του κράτους. Γι' αυτό η λύση, είναι η κυβέρνηση εθνικής ενότητας που θα ασχοληθεί με την κατάρτιση του νέου Συντάγματος.

© Press Service of the President of Syria Bashar Al-Assad/Sputnik

-Σε σχέση με αυτή την κυβέρνηση θα ήθελα να σας ρωτήσω. Ποιος θα είναι ο μηχανισμός σχηματισμού της; Ποιος θα την διορίσει; Μπορεί να το κάνει η Βουλή, η οποία θα εκλεγεί στις 13 Απριλίου; Είτε εσείς προσωπικά; Είτε θα επιτρέψετε τη διεθνή συμμετοχή σ' αυτή την διαδικασία; Πως θα σχηματισθεί η κυβέρνηση;

— Σ' αυτό συνίσταται ο στόχος της Γενεύης, που είναι ο ενδοσυριακός διάλογος, στην πορεία του οποίου θα συμφωνήσουμε ως προς την μορφή της κυβέρνησης. Εμείς δεν έχουμε ακόμη καταλήξει σε μια τελική αντίληψη, επειδή τα άλλα μέρη των Σύρων δεν έχουν συμφωνήσει επί της αρχής αυτής. Μερικοί έδωσαν την συγκατάθεση τους, ωστόσο όταν όλοι μαζί εγκρίνουμε την αρχή αυτή, τότε θα πούμε πως θα εφαρμοστεί στην πράξη. Είναι λογικό να εκπροσωπηθούν σ' αυτή οι ανεξάρτητες δυνάμεις, οι δυνάμεις της αντιπολίτευσης και οι προσκείμενες στο κράτος δυνάμεις. Αυτό επί της αρχής. Σε ό,τι αφορά τη διανομή των αρμοδιοτήτων από τεχνικής απόψεως, όπως γνωρίζετε, υπάρχουν υπουργεία με χαρτοφυλάκιο και άνευ χαρτοφυλακίου, υπάρχουν οι υπουργοί που θα μπουν στην κυβέρνηση χωρίς κυβερνητική πείρα, και το ερώτημα είναι πώς θα λύνουν τα ζωτικής σημασίας προβλήματα των πολιτών; Υπάρχουν πολλά λεπτομερή ζητήματα που πρέπει να συζητήσουμε στη Γενεύη, ωστόσο δεν είναι δύσκολα ζητήματα. Δεν θεωρώ ότι είναι δύσκολα, μπορούν να επιλυθούν. Το Λαϊκό Συμβούλιο, δεν θα παίζει κανένα ρόλο στην διαδικασία αυτή, σ' αυτήν συμμετέχουμε εμείς και η αντιπολίτευση από το εξωτερικό. Το Λαϊκό Συμβούλιο ελέγχει το έργο της κυβέρνησης, εντούτοις, στην Συρία δεν διορίζει το υπουργικό συμβούλιο.

-Θεωρείτε ότι στην σύνθεση του νέου κοινοβουλίου θα εκπροσωπηθούν διάφορα κόμματα;

— Αυτό εξαρτάται από τους Σύρους ψηφοφόρους. Θα υπάρξουν νέα κόμματα στη συριακή κοινωνία; Δεν αρκεί να υπάρχουν απλά νέα κόμματα, όπως είχε γίνει στις βουλευτικές εκλογές του 2000. Μπορείτε να δημιουργήσετε εκατό κόμματα, όμως αυτό δεν σημαίνει ότι θα εκπροσωπούν τους πάντες στις εκλογές. Ποιά μορφή θα εγκρίνει ο Σύρος πολίτης για να πάει και να ψηφίσει; Αυτό το ζήτημα όπως ξέρετε δεν λύνεται γρήγορα. Απαιτείται χρόνος.

Κάθε νέο κόμμα πρέπει να παρουσιάσει τις απόψεις του, το πολιτικό του πρόγραμμα στους πολίτες. Σε τέτοιες δύσκολες συνθήκες ενδέχεται οι πολίτες, λόγω της φύσης τους, να μην θέλουν να δεχθούν καινοτομίες. Ενδεχομένως όταν βελτιωθεί η κατάσταση με την ασφάλεια, να το δούμε αυτό πιο θετικά. Τότε, για τους πολίτες, η πολιτική θα παίζει πιο σημαντικό ρόλο, από ότι παίζουν οι φόβοι που έχουν για τη καθημερινή τους ζωή. Σήμερα οι πολίτες σκέφτονται πρώτα πως θα είναι ασφαλείς, πως θα διασωθούν και μετά σκέφτονται τα καθημερινά προβλήματα, την εκπαίδευση, την υγεία. Μόνο μετά θα αρχίσουν να σκέφτονται άλλα προβλήματα. Γι' αυτό, στις σημερινές συνθήκες δεν αναμένω, ότι θα γίνουμε μάρτυρες κάποιων ριζικών, ουσιαστικών αλλαγών.

-Με ποιο τρόπο οι δικές σας επιτυχίες στη «ξηρά» και οι νίκες των κυβερνητικών δυνάμεων θα βοηθήσουν στον πολιτικό μετασχηματισμό; Ορισμένοι θεωρούν, ότι όλα αυτά θα ενισχύσουν τις θέσεις σας στις συνομιλίες της Γενεύης, ή μήπως έτσι απειλείται η πολιτική διαδικασία;

— Αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό ζήτημα. Επειδή υπάρχουν εκείνοι που κατηγορούν εμάς και τη Ρωσίας γι' αυτό, όταν προσπαθούν να παρουσιάσουν την επέμβαση της Ρωσίας που έγινε για να καταπολεμηθεί η τρομοκρατία, ως επέμβαση που έγινε για να υποστηριχθεί ο πρόεδρος είτε η συριακή κυβέρνηση και κατ' αυτόν τον τρόπο ως εμπόδιο στην πορεία της πολιτικής διαδικασίας. Ενδεχομένως, αυτό θα μπορούσε να ήταν κι έτσι, αν δεν επιδεικνύαμε ευελιξία ευθύς εξ αρχής, εάν πραγματικά δεν επιμέναμε.

Ωστόσο αν επιστρέψουμε στην πολιτική της συριακής κυβέρνησης πριν από πέντε χρόνια, τότε ανταποκρινόμασταν ανεξαιρέτως σε όλες τις πρωτοβουλίες, που προέρχονταν απ όλα τα μέρη, ακόμη και αν δεν ήταν φιλικά προ εμάς. Στόχος μας είναι να μην αφήσουμε καμία ευκαιρία για την διευθέτηση (σ.σ. της κρίσης) χωρίς να την δοκιμάσουμε. Γι αυτό μπορώ να σας απαντήσω εν συντομία στο ερώτημα αυτό, λέγοντας ότι η ρωσική στρατιωτική υποστήριξη, υποστήριξη που παρασχέθηκε από φίλους της Συρίας, και τα στρατιωτικά επιτεύγματα του συριακού στρατού, όλα μαζί θα επιταχύνουν την πολιτική διευθέτηση (σ.σ. της κρίσης) και δεν θα επιφέρουν το αντίθετο. Δεν αλλάξαμε τη θέση μας, ούτε πριν την υποστήριξη που είχαμε από την Ρωσία, ούτε μετά. Πήγαμε στην Γενεύη και εξακολουθούμε να είμαστε ευέλικτοι. Ωστόσο την ίδια στιγμή οι νίκες αυτές θα επηρεάσουν τις δυνάμεις και τα κράτη εκείνα που προβάλλουν εμπόδια στην διευθέτηση, επειδή αυτά τα κράτη, πρωτίστως η Σαουδική Αραβία, η Τουρκία, η Γαλλία και η Μεγάλη Βρετανία, προσβλέπουν στην ήττα μας στο πεδίο της μάχης για να επιβάλλουν τους δικούς τους όρους στις συνομιλίες. Γι αυτό το λόγο και αυτές οι στρατιωτικές ενέργειες και επιτεύγματα θα οδηγήσουν στην επιτάχυνση της πολιτικής διευθέτησης και δεν θα την εμποδίσουν.

-Όμως για το μέλλον δεν μιλήσαμε ακόμη. Πως αντιλαμβάνεστε μελλοντικά την παρουσία ξένων στρατιωτικών βάσεων στο έδαφος της Συρίας; Με ποιους όρους θα παραμείνουν οι βάσεις αυτές; Χρειάζεται πράγματι τις βάσεις η Συρία;

— Εάν μιλήσουμε για την τρέχουσα περίοδο, την περίοδο του πολέμου κατά της τρομοκρατίας, πράγματι, αναμφίβολα, χρειαζόμαστε την παρουσία τους καθώς είναι αποτελεσματικές στον πόλεμο κατά της τρομοκρατίας, ακόμη και αν η κατάσταση στη Συρία σταθεροποιείται. Η διαδικασία καταπολέμησης της τρομοκρατίας δεν είναι κάτι που γίνεται γρήγορα και πρόσκαιρα. Η τρομοκρατία διαδόθηκε επί δεκαετίες σ' αυτή την περιοχή και θα χρειαστεί πολύς χρόνος για να υπερνικηθεί. Αυτό από τη μία πλευρά, από την άλλοι οι βάσεις αυτές δεν σχετίζονται μόνο με την καταπολέμηση της τρομοκρατίας αλλά και γενικά με την διεθνή κατάσταση. Δυστυχώς η Δύση στη διάρκεια του «Ψυχρού Πολέμου» και μετά από το τέλος του, ακόμη και σήμερα δεν άλλαξε πολιτική. Θέλει να ηγεμονεύει στη λήψη των παγκόσμιων αποφάσεων και, δυστυχώς ο ΟΗΕ δεν μπόρεσε να παίξει τον ρόλο του φύλακα της ειρήνης στον κόσμο, ακόμη και τώρα, ώστε να επανακτήσει τον πραγματικό του ρόλο. Οι στρατιωτικές βάσεις είναι αναγκαίες, σε μας, σε εσάς, για τη διεθνή ισορροπία στον κόσμο. Αυτή είναι η αλήθεια, το θέλουμε αυτό ή όχι, αλλά σήμερα αυτό είναι αναγκαίο.

Τι κατάφεραν οι ρωσικές  αεροδιαστημικές ένοπλες δυνάμεις  στη Συρία

- Αναφορικά με τι βάσεις για ποια συγκεκριμένα κράτη μιλάτε;

— Μιλάω μόνο για τη Ρωσία, όχι για άλλες χώρες. Επειδή με τη Ρωσία έχουμε σχέσεις, περισσότερο από έξι δεκαετίες και στηρίζονται στην εμπιστοσύνη και την ειλικρίνεια. Από την άλλη, η Ρωσία σήμερα στην πολιτική της στηρίζεται σε αρχές και εμείς στηριζόμαστε σε αρχές. Γι' αυτό όταν στη Συρία εμφανίζονται ρωσικές στρατιωτικές βάσεις, αυτό δεν είναι κατοχή, αλλά αντίθετα ενίσχυση της φιλίας και των δεσμών, ενίσχυση της σταθερότητας και τη ασφάλειας. Και αυτό είναι που θέλουμε.

-Φαντάζεστε μήπως ή θεωρείτε ότι είναι πιθανόν να μετατραπεί η Συρία σε ομοσπονδιακό κράτος; Εάν ναι, τότε σε ποια μορφή μπορεί να εκπροσωπηθεί η αυτοδιαχείριση των κούρδων; Ποιες δικαιοδοσίες θα έχουν;

— Από γεωγραφικής απόψεως η Συρία είναι μια μικρή χώρα για να γίνει ομοσπονδία. Ενδεχομένως να είναι μικρότερη από την πλειονότητα των δημοκρατιών που έχει η Ρωσία. Από κοινωνιολογική άποψη, η ομοσπονδία πρέπει να συμπεριλαμβάνει τα τμήματα εκείνα της κοινωνίας, τα οποία πιθανώς δεν μπορούν να συμβιώσουν μαζί.

Αυτό δεν υπήρχε στην ιστορία της Συρίας, και αυτή είναι βασική αρχή. Δεν νομίζω ότι η Συρία είναι έτοιμη να γίνει ομοσπονδία, δεν υφίστανται οι φυσικές προϋποθέσεις για κάτι τέτοιο ώστε να είναι δυνατόν. Φυσικά εμείς, συμπερασματικά, ως κράτος, λέμε ότι θα συμφωνήσουμε με κάθε τι, με το οποίο θα συμφωνήσει ο λαός. Το ζήτημα της ομοσπονδοποίησης συνδέεται με το Σύνταγμα, για το σύνταγμα απαιτείται λαϊκή συναίνεση. Ωστόσο κατανοούμε ότι είναι αναγκαίο να γίνουν κάποιες αλλαγές στο πλαίσιο της κουρδικής ομοσπονδίας. Η πλειοψηφία των κούρδων θέλει να ζήσει στο πλαίσιο της ενιαίας Συρίας, στο πλαίσιο της κεντρικής εξουσίας από πολιτική άποψη και όχι σε ομοσπονδιακό. Δεν πρέπει να συγχέουμε τους κούρδους που θέλουν ένα ομοσπονδιακό καθεστώς με όλους τους κούρδους. Πιθανόν να υπάρχουν άνθρωποι που δεν είναι κούρδοι, οι οποίοι είναι λίγοι σε γενικές γραμμές, ωστόσο η ιδέα συνίσταται στο ότι η πρόταση αυτή δεν τέθηκε από την κοινωνία της Συρίας. Δεν θεωρώ ότι αυτή πρόταση σε περίπτωση που τεθεί σε ψηφοφορία θα έχει την έγκριση του συριακού λαού.

-Ωστόσο σήμερα γίνονται συζητήσεις για το νέο Σύνταγμα. Μπορείτε μήπως να επιβεβαιώσετε ότι το σχέδιο του νέου συντάγματος θα είναι έτοιμο τον Αύγουστο; Αυτή την ημερομηνία ανέφερε ο Τζον Κέρι μετά τις συνομιλίες στο Κρεμλίνο. Παράλληλα η Ρωσία δεν ανακοίνωσε την άποψη της, Αυτή είναι η θέση του Κέρι την οποία έκανε γνωστή στη Μόσχα.

— Η πρόχειρη εκδοχή του Συντάγματος θα είναι πιθανόν έτοιμη μέσα σε μερικές εβδομάδες. Παρίστανται οι εμπειρογνώμονες, υπάρχουν έτοιμες προτάσεις, οι οποίες μπορούν να ενσωματωθούν. Ο χρόνος θα δοθεί περισσότερο στη συζήτηση. Έχουν μείνει μερικά ζητήματα, που δεν αφορούν τόσο τον χρόνο που θα χρειαστεί για να διαμορφωθεί το κείμενο του Συντάγματος, αλλά την πολιτική διαδικασία που θα ακολουθηθεί για να αρχίσουμε τη συζήτηση επί του Συντάγματος. Εμείς ως κράτος μπορούμε να ασχοληθούμε με την σύνταξη του κειμένου του Συντάγματος και να το παρουσιάσουμε στους πολίτες. Ωστόσο όταν μιλάμε για πολιτικές δυνάμεις, το ερώτημα είναι ποιες είναι αυτές πολιτικές δυνάμεις; Δεν γνωρίζουμε. Θέτουμε αυτό το ερώτημα στον ντε Μιστούρα, αλλά δεν γνωρίζει. Ακόμη και οι αμερικανοί δεν γνωρίζουν όπως και η Δύση ενίοτε. Μερικά κράτη όμως, ιδιαίτερα η Σαουδική Αραβία θέλουν να εντάξουν όλη την άλλη πλευρά στην αντιπολίτευση που προτείνει το Ριάντ, στην οποία συμμετέχουν τρομοκράτες. Σημαίνει ότι η αντιπολίτευση πρέπει να είναι ενιαία, αλλά αυτό δεν υπάρχει. Όταν αυτό συμβεί τότε θα αρχίσουμε να συζητάμε μαζί τους για το Σύνταγμα. Όσον αφορά τον Αύγουστο, νομίζω ότι είναι μια κατάλληλη και επαρκής περίοδος.

Πηγή: www.ria.ru