ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Άποψη: Η Βουλγαρία εξετάζει εκ νέου την υλοποίηση των σχεδίων για τον αγωγό του «Νότιου Ρεύματος»
© Sputnik/Sergey Guneev
ΘΕΜΑ: ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Η Βουλγαρία εξετάζει εκ νέου την υλοποίηση των σχεδίων για τον αγωγό του «Νότιου Ρεύματος»

Η Βουλγαρία εξέφρασε το ενδιαφέρον να επανεξετάσει το σχέδιο για τη δημιουργία του αγωγού πετρελαίου Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη. Μιλώντας στο ράδιο Sputinik, ο αναλυτής Νικολάι Ποντλέφσκιχ υποστήριξε ότι στην απόφαση αυτή μπορεί να βάρυναν πολλοί και διάφοροι λόγοι.

Η εταιρεία «Τρανσνεφτ» έλαβε από την πλευρά της Βουλγαρίας την επίσημη διαβεβαίωση ότι επιθυμεί να διατηρήσει ανοιχτή την προοπτική υλοποίησης του σχεδίου για τον αγωγό πετρελαίου Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολη, ανακοίνωσε το στέλεχος της εταιρείας Νικολάι Τόκαρεφ. Σύμφωνα με τις δηλώσεις του, το σχέδιο δεν έχει τεθεί στο αρχείο. Εφόσον χρειαστεί, μπορεί να το ανασύρουμε στην επιφάνεια και να αρχίσουμε να εργαζόμαστε πάνω σ' αυτό. 

Πεσκόφ: Η Ρωσία δεν έχει προτάσεις για την ΕΕ σε σχέση με τον ‘’South Stream’’
Το σχέδιο προβλέπει ότι ο αγωγός Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη θα διατρέχει το βουλγαρικό και ελληνικό έδαφος σε μήκος περίπου 300 χιλιομέτρων. Αυτό θα επιτρέψει να μεταφέρεται μικρότερη ποσότητα πετρελαίου με πετρελαιαγωγά πλοία μέσω των στενών του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων, που έχουν υπερβολική κίνηση. Ο αγωγός θα μπορεί να μεταφέρει 35 εκατομμύρια τόνους πετρέλαιο τον χρόνο με δυνατότητα αύξησης της μεταφορικής ικανότητας μέχρι και τα 50 εκατομμύρια τόνους. Το κόστος κατασκευής εκτιμάται στο 1 δισεκατομμύριο ευρώ. Ωστόσο, μερικά χρόνια πριν, η Βουλγαρία απείχε από την πραγματοποίηση του έργου, παρόλο που είχαν ήδη υπογραφεί οι σχετικές διακρατικές συμφωνίες.

Σύμφωνα με τον διευθυντή του τμήματος ανάλυσης της επενδυτικής εταιρείας Zerich Capital Management, Νικολάι Ποντλέφσκιχ, η απόφαση αυτή της Βουλγαρίας μπορεί να οφείλεται σε διάφορους λόγους.

«Μπορεί να έπαιξε τον ρόλο της απλώς η αντίληψη ότι η κατασκευή του αγωγού σημαίνει έσοδα για τον προϋπολογισμό της χώρας. Από την άλλη πλευρά, η χώρα αναλαμβάνει ορισμένους κινδύνους, για παράδειγμα, στην περίπτωση που υπάρξει διαρροή πετρελαίου, κι αυτό είναι ένα σαφές μειονέκτημα. Με αυτήν την αιτιολογία κάποτε η Βουλγαρία αρνήθηκε τη συμμετοχή της στο έργο. Ωστόσο, οι πιθανές ζημίες είναι πολύ μικρότερες από τα οφέλη που συνδέονται με τη διέλευση του αγωγού. Όμως νομίζω ότι ο πραγματικός λόγος που η Βουλγαρία άρχισε ξανά να ενδιαφέρεται για το έργο είναι οι μεταβολές που επέφερε στην Ευρώπη το Brexit. Σήμερα η χώρα «ψηλαφίζει» ένα νέο βαθμό αυτονομίας, που ενδέχεται να προκύψει μέσα από τις ανακατατάξεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση», δήλωσε ο Νικολάι Ποντλέφσκιχ στο ράδιο Sputnik.

Εξάλλου, αφορμή για την επαναφορά του σχεδίου μπορεί να στάθηκε και η αστάθεια στην πολιτική κατάσταση της Τουρκίας, σημείωσε ο αναλυτής. Λόγω της απόπειρας του στρατιωτικού πραξικοπήματος αποκλείστηκαν προσωρινά τα στενά του Βοσπόρου, που είναι θαλάσσια οδός για τη διέλευση του πετρελαίου.

«Έργα όπως ο αγωγός Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης θα μπορούσαν να αποδειχθούν χρήσιμα, δεδομένης της υπερβολικής κίνησης στα στενά του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων. Τα γεγονότα στην Τουρκία ανησύχησαν τους καταναλωτές, οι οποίοι και έστειλαν, ενδεχομένως, το μήνυμα στη Βουλγαρία ότι πρέπει να υπάρχουν περισσότερες οδοί μεταφοράς. Υπενθυμίζω ότι ο αγωγός διέρχεται από το έδαφος της Βουλγαρίας και της Ελλάδας, χωρίς να θίγεται καθόλου η Τουρκία. Κατά κάποιον τρόπο είναι μια εναλλακτική επιλογή», σημείωσε ο Νικολάι Ποντλέφσκιχ.

Ο αναλυτής δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να επανεξετάσει η Βουλγαρία την υλοποίηση και άλλων σχεδίων.

«Νομίζω ότι "ψηλαφίζουν" το ενδεχόμενο να ανακινηθεί το σχέδιο για τον αγωγό του Νότιου Ρεύματος. Υπενθυμίζω ότι το έργο επιβραδύνθηκε επισήμως από υπαιτιότητα της Βουλγαρίας. Αν και είναι σαφές ότι πίεση άσκησαν και η Ευρωπαϊκή ένωση και οι Η.Π.Α. Όμως, ενόψει των ανακατατάξεων, ενδέχεται η Βουλγαρία να υπαινίσσεται ότι θα ήταν καλό να επανεξεταστεί και αυτή η εκδοχή», παραδέχτηκε ο Νικολάι Ποντλέφσκιχ.

Πηγή: www.ria.ru