ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Χιόνι στη μεγαλούπολη
© Sputnik/Maxim Blinov
ΘΕΜΑ: ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Χιόνι στη μεγαλούπολη

Πώς αντιμετωπίζει η Μόσχα τις συνέπειες των χιονοπτώσεων

Συνήθως, παρακολουθώντας τηλεοπτικά ρεπορτάζ για μεγάλες χιονοπτώσεις στην Ευρώπη, οι Ρώσοι δεν εντυπωσιάζονται ιδιαίτερα. Βέβαια, το κλίμα στη Ρωσία είναι ψυχρότερο από πολλές ευρωπαϊκές πρωτεύουσες και ο χιονισμένος χειμώνας αποτελεί κανόνα. Πολλοί όμως, δεν συνειδητοποιούν τι προσπάθειες χρειάζονται για να απομακρυνθεί το χιόνι από μια μεγάλη πόλη.

Η Μόσχα φυσικά, ως πρωτεύουσα της Ρωσίας, βρίσκεται στην πρώτη θέση σε ό,τι αφορά το καθάρισμα του χιονιού. Άλλωστε δεν μπορεί να γίνει διαφορετικά, οι δυσκολίες στους δρόμους, ακόμη και λόγω μιας μικρής χιονόπτωσης, "απειλούν" την πόλη των 15 εκατομμυρίων κατοίκων με κυκλοφοριακή συμφόρηση. Υπάρχουν βαρείς χειμώνες, με συνεχή χιονόπτωση για ημέρες,  που το χιόνι μπορεί να φτάσει έως το μισό μέτρο, και η αποστολή των αρμόδιων δημόσιων υπηρεσιών είναι να καθαρίσουν τους δρόμους και τα πεζοδρόμια όσο γίνεται πιο γρήγορα.

© Sputnik/Evgeny Biyatov

Η πόλη αρχίζει να προετοιμάζεται για το χειμώνα από νωρίς. Ήδη από το τέλος του καλοκαιριού οι αρμόδιες υπηρεσίες για τον καθαρισμό των δρόμων αρχίζουν να ελέγχουν τη λειτουργική κατάσταση των οχημάτων και τις χημικές ουσίες που χρησιμοποιούνται για την αντιμετώπιση του χιονιού και του πάγου, ενώ λίγο πριν χειμωνιάσει τίθενται σε ετοιμότητα.

Την ημέρα που στην πρωτεύουσα αναμένεται κακοκαιρία, η εργασία των υπηρεσιών ξεκινά μερικές ώρες πριν χιονίσει. Βάσει των μετεωρολογικών δελτίων υπολογίζεται πόσα ειδικά οχήματα θα χρειαστεί να κινητοποιηθούν για τον καθαρισμό, και ποια ποσότητα χημικών απαιτείται. Κατά κανόνα, ο καθαρισμός της πόλης διαρκεί περίπου δυο εικοσιτετράωρα.

Λόγω του ότι τα εκχιονιστικά και άλλα οχήματα ουσιαστικά δεν κινούνται στην πόλη τη διάρκεια της μέρας, η κύρια εργασία πραγματοποιείται τη νύχτα, ενώ προτεραιότητα στον καθαρισμό έχουν οι βασικοί δρόμοι. Στις περιπτώσεις βαριάς χιονόπτωσης βγαίνουν στους δρόμους σχεδόν όλα τα διαθέσιμα μέσα.

© Sputnik/Georgiy Kurolesin

Για τον καθαρισμό των δρόμων μπορούν να σχηματιστούν φάλαγγες από 20-25 οχήματα, τα οποία συχνά, για να διευκολυνθεί η δουλειά τους, συνοδεύονται από την τροχαία. Οι φάλαγγες αποτελούνται από οχήματα που επιτελούν διαφορετικούς ρόλους. Πρώτα συνήθως βγαίνουν στους δρόμους τα οχήματα που παραμερίζουν το χιόνι και καθορίζουν τα σημεία που πρέπει να συνεχιστεί η εργασία, ενώ ακολουθούν εκείνα που θα συσσωρεύουν επιπρόσθετα το χιόνι που έχει απομείνει και ρίχνουν τα χημικά. Μετά, το συσσωρευμένο στις άκρες του δρόμου χιόνι φορτώνεται από τα απορριμματοφόρα και μεταφέρεται στις εγκαταστάσεις λιωσίματος του χιονιού.

Οι εγκαταστάσεις είναι δυο τύπων. Στις κινητές το χιόνι θερμαίνεται με εσωτερικές συσκευές φυσικού αερίου, ενώ οι σταθερές είναι πολύ μεγαλύτερες και η τήξη πραγματοποιείται με την παροχή νερού από συλλέκτες της πόλης. Στη Μόσχα λειτουργούν 56 σταθεροί και 149 κινητοί σταθμοί, οι οποίοι μπορούν να λιώσουν 550 χιλ. τετραγωνικά μέτρα χιονιού στην ημέρα. Αν στους χειμώνες με πολύ χιόνι, όπως είναι ο φετινός, οι δυνατότητες του συνόλου των εγκαταστάσεων αποδειχθούν ανεπαρκείς, τότε το χιόνι που περισσεύει μεταφέρεται προσωρινά σε ειδικά μέρη, όπου ακολούθως διαλύεται και αυτό, έχοντας καθαριστεί προηγουμένως από τις χημικές ουσίες.

Όσον αφορά τις τελευταίες, ο βασικός προορισμός τους είναι να λιώνουν το φρέσκο χιόνι μετατρέποντάς το σε μια χιονώδη «λάσπη», που είναι κατάλληλη για την κίνηση των οχημάτων. Οι ουσίες που χρησιμοποιούνται για να αποφεύγεται το πάγωμα του χιονιού έχουν πολύπλοκη χημική σύνθεση, η οποία μπορεί να είναι υγρή, στερεή, ή σε κόκκους.

Τη δεκαετία του 2000 οι αρχές της Μόσχας δοκίμασαν πολλά διαφορετικά μέσα, ενώ και σήμερα εξακολουθούν να πειραματίζονται, μια και το καθένα απ' αυτά έχει τα πλεονεκτήματά και τα μειονεκτήματά του. Η σύνθεση των βασικών χημικών διαλυτικών ουσιών βασίζεται στο ασβέστιο, στο μαγνήσιο και στο χλώριο.

© Sputnik/Maxim Blinov

Φυσικά, καθαρίζοντας τους δρόμους για τα οχήματα, οι αρχές της πόλης δεν ξεχνούν και τους πεζούς. Εκτός από τους κύριους δρόμους, προτεραιότητα δίνεται στον καθαρισμό των εξόδων των σπιτιών, των πεζοδρομίων, των σημείων προσέγγισης στους σταθμούς του μετρό και των άλλων μέσων μαζικής μεταφοράς. Ο καθαρισμός στα μέρη αυτά γίνεται με τεχνικά μέσα μικρότερου μεγέθους, δηλαδή τρακτέρ και μικρά φορτηγά, καθώς και από τους οδοκαθαριστές. Για την αντιμετώπιση του χιονιού και του πάγου στα πεζοδρόμια και στους πεζόδρομους χρησιμοποιούνται θραύσματα μαρμάρου και γρανίτη.

Οι αρμόδιες υπηρεσίες φροντίζουν και για τις στέγες. Για τον καθαρισμό τους, προκειμένου να αποφευχθεί ο κίνδυνος για τους πολίτες που περνούν δίπλα από τα κτίρια, απασχολούνται περίπου τέσσερις χιλ. κλιμάκια. Συνολικά δε, για τον καθαρισμό την πόλης, ανάλογα με την επικρατούσα κατάσταση, εργάζονται έως και 90 χιλ. άτομα και περίπου 18 χιλ. οχήματα, ενώ σε περίπτωση που είναι αναγκαίος ο καθαρισμός σε εικοσιτετράωρη βάση, για το προσωπικό που απασχολείται οργανώνονται ακόμη και μαγειρεία εκστρατείας.

Το υλικό είναι παραγωγή της συντακτικής ομάδας του www.greece-russia2016.ru