ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Από την Ευρώπη στην Ασία: Η ιστορία του Υπερσιβηρικού
© Sputnik/Igor Ageyenko
ΘΕΜΑ: ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Από την Ευρώπη στην Ασία: Η ιστορία του Υπερσιβηρικού

Ο Υπερσιβηρικός σιδηρόδρομος συνδέει την Ευρώπη και την Ασία. Το μήκος του είναι πάνω από 10.000 χλμ, ενώ κάθε χρόνο μεταφέρει έως και 100 εκατομμύρια τόνους φορτίου.

Η κατασκευή του ξεκίνησε το 1891. Εκείνη την εποχή οι περιφέρειες της Δυτικής και της Ανατολικής Σιβηρίας, καθώς και της Άπω Ανατολής είχαν αποκοπεί από το ευρωπαϊκό τμήμα της ρωσικής αυτοκρατορίας, ως εκ τούτου προέκυψε η ανάγκη για οργάνωση της διαδρομής, μέσω της οποίας μπορείς να φτάσεις εκεί με ελάχιστο κόστος σε χρόνο και χρήμα.

Την απόφαση για να κατασκευασθεί το τεράστιο αυτό έργο, ανεξάρτητα από οποιοδήποτε κόστος, έλαβε ο τσάρος Αλέξανδρος ο III. Η τεράστια ρωσική αυτοκρατορία όφειλε να έχει έναν σιδηρόδρομο που θα ενώνει την Ευρώπη με την Ασία. Ομως, οι βιομήχανοι της Δύσης αρνήθηκαν να συνδράμουν στο έργο αυτό, φοβούμενοι ότι θα ενισχυθεί η εξωτερική επιρροή της Ρωσίας στην Άπω Ανατολή. Ετσι, για το άνοιγμα του δρόμου αποφάσισαν να χρησιμοποιήσουν δυνάμεις από φυλακισμένους, στρατιώτες και αγρότες της περιοχής. Περίπου 90 χιλιάδες άνθρωποι έλαβαν μέρος στις εργασίες κατασκευής του σιδηροδρόμου. Ολη η Ρωσία βοήθησε στην κατασκευή του, τα υπουργεία, οι διοικητικές περιφέρειες, με κάθε τρόπο.

© Sputnik

Οι συνθήκες εργασίας κάθε άλλο παρά ιδανικές ήταν, οι εργάτες δούλευαν πολύ σκληρά σ' αυτή την κατασκευή που χαρακτηρίστηκε ως η κατασκευή του αιώνα. Να πως περιγράφει μία εφημερίδα της εποχής τον χώρο διαμονής των εργαζομένων: ''Σε μία έκταση πλάτους τριών ποδιών και μήκους επτά, ζουν τριάντα εργαζόμενοι. Οι κουκέτες είναι τοποθετημένες σε μία σειρά σε απόσταση μισού πήχυ από το έδαφος. Η βρωμιά στα κρεβάτια ήταν φοβερή, οι άνθρωποι που κάθονται πάνω τους συνεχώς έξυναν τα πλευρά τους, το στήθος και το κεφάλι τους, διότι προφανώς, τα έντομα δεν τους άφηναν σε ησυχία… "

Παρά τις δυσκολίες, η κίνηση των συρμών στον Υπερσιβηρικό ξεκίνησε στις 21 Οκτωβρίου 1901. Τακτικά δρομολόγια μεταξύ Αγίας Πετρούπολης και των λιμανιών επί του Ειρηνικού Ωκεανού-Βλαδιβοστόκ και Πορτ Αρθουρ- καθιερώθηκαν τον Ιούλιο του 1903, όταν ο Κινεζικός Ανατολικός σιδηρόδρομος που διέρχεται από τη Μαντζουρία, τέθηκε σε συνεχή λειτουργία.

Ο Υπερσιβηρικός έδωσε την ευκαιρία, το 1905, για πρώτη φορά στην ιστορία τα επιβατικά τρένα να ταξιδέψουν μόνο πάνω στις ράγες, χωρίς τη ''χρήση'' πορθμείων, από τον Ατλαντικό μέχρι τον Ειρηνικό Ωκεανό. Το κόστος της κατασκευής του Υπερσιβηρικού κατά τα έτη 1891-1916 ανήλθε σε 1,5 δισ. ρούβλια. Σύμφωνα με ισχυρισμό του Λένιν, ο σιδηρόδρομος ήταν μεγάλος ", όχι μόνο σε μήκος, αλλά και σε τεράστια κλοπή του δημόσιου χρήματος και εκμετάλλευσης των εργαζομένων που δούλεψαν για την κατασκευή του".

Μόλις ο σιδηρόδρομος άρχισε να λειτουργεί, ξέσπασε η επανάσταση του 1917. Βαγόνια, ράγες, γέφυρες και πολλοί σταθμοί καταστράφηκαν. Όταν τελείωσε ο πόλεμος, ξεκίνησαν εργασίες αποκατάστασής του, οι οποίες ολοκληρώθηκαν το 1925.

Ο Υπερσιβηρικός σιδηρόδρομος έπαιξε τεράστιο ρόλο στη νίκη στο Β' Παγκόσμιο Πόλεμο (σ.σ. Μεγάλο Πατριωτικό Πόλεμο). Τα χρόνια του πολέμου, μέσω του Υπερσιβηρικού πραγματοποιήθηκε μετακίνηση στρατευμάτων, στρατιωτικού εξοπλισμού, πυρομαχικών και καυσίμων από τα μετόπισθεν στην πρώτη γραμμή, εκκένωση πληθυσμών και μεταφορά οικονομικών αγαθών από την πρώτη γραμμή στα μετόπισθεν, καθώς και εσωτερικές μεταφορές." Τον Δεκέμβριο του 1941, έγραφε ο Βαλεντίν Ρασπούτιν, μέσω του Υπερσιβηρικού πέρασαν κοντά στην Μοσχα, πηγαίνοντας στη μάχη, μεραρχίες της Σιβηρίας…"

© Sputnik/Sergei Kivrin

Ο υπερσιβηρικός σιδηρόδρομος είναι μία γιγαντιαία διαδρομή, η οποία δίνει μια ιδέα του πόσο μεγάλη είναι η Ρωσία. Στη διαδρομή του βρίσκονται 87 πόλεις, ενώ το ταξίδι μ' αυτόν αποτελεί μία τέλεια ευκαιρία να μάθει κανείς την γεωγραφία της Ρωσίας σε όλη την ποικιλομορφία της. Το τρένο κάνει στάσεις σε μεγάλες πόλεις, όπως Βλαντιμίρ, Νιζνι Νόβγκοροντ, Περμ, Τιουμέν, Ομσκ, Κρασνογιάρσκ, Ιρκούτσκ, Τσίτα, Χαμπαρόβσκ και άλλες.

Μπορείτε να ταξιδέψετε με τον υπερσιβηρικό από την Μόσχα μέχρι το Βλαδιβοστόκ, με τρένα που το καθένα παρέχει διαφορετικές ανέσεις. Το φθηνότερο εισιτήριο θα κοστίσει περίπου 10 χιλιάδες ρούβλια (130 ευρώ) για μια θέση σε βαγόνι με αριθμημένες θέσεις. Αυτό το τρένο πηγαίνει στο Βλαδιβοστόκ σε επτά ημέρες. Επί πλέον, περίπου ένα 24ωρο χρειάζεται μόνο για την στάθμευση στους σταθμούς. Μέχρι πρόσφατα, υπήρχαν και μερικά τρένα, τα οποία έκαναν πάνω από 10 ημέρες, αλλά τώρα έχουν καταργηθεί.

Το ταχύτερο τρένο, εάν ταιριάζει κατ'αρχήν αυτή η λέξη για τον Υπερσιβηρικό, είναι της φίρμας "Ρωσία", και εκτελεί το δρομολόγιο Μόσχα-Βλαδιβοστόκ μέσα σε έξι ημέρες και δύο ώρες. Η αξία του εισιτηρίου είναι περίπου 40 χιλιάδες ρούβλια (500 ευρώ).

Υπάρχουν επίσης και ειδικά τουριστικά τρένα όπως τα "Χρυσός Αετός" και «Αυτοκρατορική Ρωσία», τα οποία συγκαταλέγονται μεταξύ των 25 καλύτερων τρένων σε όλο τον κόσμο. Στην πραγματικότητα, δεν είναι ένας τρόπος να φθάσεις από τα δυτικά προς τα ανατολικά της χώρας, όσο ένα είδος περιοδείας ανά τη Ρωσία.

Αυτά τα τρένα κάνουν διαφορετικές διαδρομές, και τα δύο όμως προσφέρουν μία εξαιρετική δυνατότητα να δει κάποιος πόσο τεράστια, ποικιλόμορφη και ετερογενής είναι η Ρωσία, και να γνωρίσει τα αξιοθέατα πολλών ρωσικών πόλεων. Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, τα τρένα κάνουν στάσεις και οι τουρίστες έχουν την δυνατότητα να πραγματοποιήσουν περιηγήσεις στις μεγαλύτερες πόλεις του υπερσιβηρικού.

Το τρένο «Αυτοκρατορική Ρωσία" πραγματοποιεί το δρομολόγιο Μόσχα-Βλαδιβοστόκ, ενώ το "Χρυσός Αετός" μέσα σε 14 ημέρες κάνει στάσεις στο Καζάν, στο Εκατερίνεμπουργκ, στο Νοβοσιμπίρσκ, στο Ιρκούτσκ, στο Χαμπαρόσκ, καθώς και στη λίμνη Βαϊκάλη. Το κόστος της περιοδείας, που ξεκινά από 5.000 ευρώ, περιλαμβάνει επίσης μια μονοήμερη διαμονή σε ξενοδοχείο στο Βλαδιβοστόκ.

© Sputnik

Στην διαδρομή του εξπρές "Χρυσός Αετός", περιλαμβάνεται και μία επίσκεψη στην πρωτεύουσα της Μογγολίας, Ουλάν Μπατόρ, αν και διαρκεί δύο εβδομάδες.

Σ' αυτή την περίπτωση το ίδιο το τρένο προσφέρει στους ταξιδιώτες πολυτελείς εσωτερικούς χώρους και υπηρεσίες υψηλότερου επιπέδου. Είναι αλήθεια όμως, ότι οι τιμές των εισιτηρίων δεν είναι προσιτές: από 14 έως 40.000 ευρώ, ανάλογα με την κατηγορία του βαγονιού.

Ωστόσο, η κύρια λειτουργία του Υπερσιβηρικού δεν είναι η μεταφορά επιβατών, αλλά η παράδοση εμπορευμάτων από τα ανατολικά στα δυτικά της Ρωσίας και αντίστροφα. Και σε αυτό το έργο ανταπεξέρχεται με δυσκολία. Τις δεκαετίες 1990-2000 πραγματοποιήθηκαν μία σειρά από μέτρα για την αύξηση της ικανότητας μεταφοράς φορτίων του Υπερσιβηρικού και σύντομα, αναμένεται ένας εκσυγχρονισμός μεγάλης κλίμακας.
Πριν από τρία χρόνια η κυβέρνηση της Ρωσίας ενέκρινε το σχέδιο εκσυγχρονισμού ελεύθερης κυκλοφορίας του БАМа (Байка́л-Аму́рская магистра́ль) και του Υπερσιβηρικού, ως αποτέλεσμα του οποίου αναμένεται να αυξηθεί κατά το ήμισυ το εύρος της μεταφορικής ικανότητας του δικτύου. Αυτό θα επιτρέψει, μεταξύ άλλων, την αύξηση του αριθμού των φορτίων και το χρόνο μεταφοράς τους εντός της Ρωσίας.

Το υλικό είναι παραγωγή της συντακτικής ομάδας του www.greece-russia2016.gr