ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Υπάρχει λύση: τα πάντα για τα παιγνίδια εξερεύνησης στη Ρωσία
© Sputnik/Kirill Kallinikov
ΘΕΜΑ: ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Υπάρχει λύση: τα πάντα για τα παιγνίδια εξερεύνησης στη Ρωσία

Τα παιγνίδια εξερεύνησης εμφανίσθηκαν στη Ρωσία μερικά χρόνια αργότερα απ' ό,τι στην Ευρώπη και την Ασία. Όμως η ευχαρίστηση που προσφέρουν τα έκανε τόσο δημοφιλή, που η Ρωσία σήμερα ως προς τον αριθμό των playrooms που διαθέτει είναι μια ηγετική δύναμη στον κόσμο. Επιπλέον εκτός από τα διεθνώς γνωστά παιγνίδια, που κυκλοφορούν με κάποιες παραλλαγές σε κάθε χώρα, υπάρχουν και παιγνίδια εξερεύνησης με σενάρια βασισμένα σε ιστορικά γεγονότα της Ρωσίας.

Αρκετά από τα πιο δημοφιλή παιγνίδια εξερεύνησης προσφέρουν στον παίκτη τη δυνατότητα να λύσει διάφορες σπαζοκεφαλιές, αλλά και να γνωρίσει καλύτερα την ιστορία της Ρωσίας. Μάλιστα, μερικά παιγνίδια εξερεύνησης μεταφέρουν τους παίκτες σε διαφορετικές εποχές, από την αρχαιότητα έως το μέλλον.

© Sputnik/Artem Zhitenev

Το παιγνίδι «Λιμπέρια, η βιβλιοθήκη του Ιβάν του Τρομερού» στη Μόσχα μεταφέρει τους παίκτες σε παλαιότερες εποχές. Είναι γνωστό πως ο Ιβάν ο Τρομερός ήταν ένας άνθρωπος μορφωμένος για την εποχή του, γνώριζε ξένες γλώσσες, διάβαζε πολύ και αντιμετώπιζε με σεβασμό τη βιβλιοθήκη, την οποία ονόμαζε Λιμπέρια. Τη βιβλιοθήκη την κληρονόμησε από τη γιαγιά του, την αυτοκράτειρα του Βυζαντίου Σοφία Παλαιολογίνα. Μετά τον θάνατο του τσάρου τα ίχνη της βιβλιοθήκης χάθηκαν. Στην αναζήτηση της επιδόθηκαν ο Μέγας Πέτρος, η Αικατερίνη Β' (η επονομαζόμενη Μεγάλη), ο Ναπολέων, αλλά ακόμη και ο Στάλιν. Οι προσπάθειες τους απέβησαν άκαρπες. Σύμφωνα με το σενάριο του παιγνιδιού εξερεύνησης, στα τέλη του 2015, σ ένα υπόγειο σπιτιού, επί της οδού Λένινσκι Προσπέκτ, πίσω από έναν τοίχο, εντοπίσθηκε ένας παλιός ξεχασμένος χώρος, που είχε σφραγισθεί πιθανότατα από τα τέλη της δεκαετίας του 1970.

Τα χειροποίητα αντικείμενα που βρέθηκαν παραπέμπουν στην πιθανή τοποθεσία, που επί χρόνια θεωρούνταν η χαμένη βιβλιοθήκη του Ιβάν του Τρομερού. Οι παίκτες ταξιδεύουν μέσα στον χρόνο, προσπαθώντας να δώσουν απαντήσεις σε απορίες, με τις οποίες ασχολούνται αρχαιολόγοι και επιστήμονες επί σειρά ετών. Υπήρχε όμως στην πραγματικότητα η θρυλική συλλογή με τα ανεκτίμητα βιβλία και έγγραφα του Ιβάν του Τρομερού; Η απάντηση βρίσκεται στο τέλος του παιγνιδιού. Όπως λένε οι δημιουργοί του, το παιγνίδι αυτό δεν είναι μόνο διασκεδαστικό, αλλά και επιμορφωτικό. Παίζοντας μαθαίνει κανείς νέα ενδιαφέροντα ιστορικά γεγονότα της ρωσικής ιστορίας, που μπορούν να φανούν χρήσιμα και σ' όσους δίνουν εξετάσεις σ' αυτό το μάθημα.

Στο θέμα της μοναρχίας αναφέρεται και το παιγνίδι «Απόπειρα δολοφονίας κατά του τσάρου», το οποίο μεταφέρει τους παίκτες στην εποχή στις αρχές του 20ου αιώνα. Ο μύθος έχει ως εξής: Βρισκόμαστε στο 1913. Η χώρα συγκλονίζεται από επαναστατικές ταραχές, διαδηλώσεις και συγκεντρώσεις. Οι οργανώσεις των Εσέρων, των κομμουνιστών και αναρχοσυνδικαλιστών πραγματοποιούν συστηματικά τρομοκρατικές επιθέσεις εναντίον αξιωματούχων του τσάρου και προετοιμάζουν το έδαφος της προλεταριακής επανάστασης. Οι κομμουνιστές που βρίσκονται στην παρανομία αναπτύσσουν επαναστατική δράση κατά της μοναρχίας. Οι πράκτορες της μυστικής αστυνομίας κατορθώνουν να διεισδύσουν στον πυρήνα των συνωμοτών. Ο παίκτης έχει στη διάθεσή του μία ώρα ακριβώς πριν επιστρέψουν οι συνωμότες για να αποτρέψουν τη συνωμοσία. Το παιγνίδι αυτό εξερεύνησης θεωρείται ότι είναι πιο κατάλληλο για τους αρχάριους, καθώς δεν έχει δύσκολα προβλήματα, ενώ το playroom εντυπωσιάζει με την πιστότητα της εσωτερικής διακόσμησης και προσφέρει τη δυνατότητα σε κάποιον να γνωρίσει γενικά τον κόσμο των παιγνιδιών εξερεύνησης.

© Sputnik/Evgeniya Novozhenina

Το παιγνίδι «Τα υπόγεια του Κρεμλίνου της Μόσχας» αναφέρεται στα γεγονότα του 1812. Στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο (Μεγάλο Πατριωτικό Πόλεμο), όταν ο Ναπολέων κατέλαβε τη Μόσχα. Στους παίκτες προτείνεται να βρεθούν στα μπουντρούμια του Κρεμλίνου. Όπως λένε οι παίκτες του παιγνιδιού, οι τοίχοι από τούβλα, το απελέκητο ξύλο και τα μεταλλικά αντικείμενα συνθέτουν έναν πολύ φυσικό διάκοσμο. Το παιγνίδι αρχίζει από τη στιγμή που η μηχανή του χρόνου μεταφέρει τους παίκτες στα υπόγεια του Κρεμλίνου της Μόσχας. Το μοναδικό στοιχείο που ενόχλησε ορισμένους παίκτες, είναι τα εργαλεία βασανιστηρίων που έχουν τοποθετηθεί στα υπόγεια, τα οποία θυμίζουν περισσότερο την εποχή του Μεσαίωνα. Επιπλέον, οι διακοσμητές αναπαριστούν το κελάρι τόσο πετυχημένα που έχεις την αίσθηση ότι μπορείς να δοκιμάσεις τα κρασιά.

Μερικά παιγνίδια έχουν ως θέμα τα γεγονότα του Β' Παγκοσμίου Πολέμου (Μεγάλου Πατριωτικού Πολέμου). Το παιγνίδι που έχει ως θέμα τους πρώτους μήνες του πολέμου λέγεται «1941. Η Μάχη για τη Μόσχα». Το παιγνίδι διαδραματίζεται σ' ένα στιλιζαρισμένο πρόχωμα. Οι ήρωες βρίσκονται στο μέτωπο την πιο κρίσιμη στιγμή για τα σοβιετικά στρατεύματα. Παραμονές Νοεμβρίου 1941, συνεχίζεται η άμυνα της Μόσχας και ο εχθρός βρίσκεται σε απόσταση 20 χιλιομέτρων από την πόλη. Οι παίκτες πρέπει να υπερασπισθούν την πόλη από τις εχθρικές πυροβολαρχίες. Για τον λόγο αυτό, οι δημιουργοί του παιγνιδιού έχουν προβλέψει όλες τις μακέτες των όπλων, με τα οποία ήταν εξοπλισμένος ο στρατός τη δεκαετία του 1940, όπως κράνη, χειροβομβίδες, καθώς και φαρμακείο για την παροχή πρώτων βοηθειών σε περίπτωση τραυματισμού από σφαίρα. Όσοι έπαιξαν το παιγνίδι αυτό, μιλάνε για την ξεχωριστή ατμόσφαιρα, καθώς οι δημιουργοί του έχουν καταφέρει να μεταφέρουν τη μυρωδιά του προχώματος.

© Sputnik/Kirill Kallinikov

Στο τέλος του πολέμου αναφέρεται το παιγνίδι «Το ανδραγάθημα του κατασκόπου». Βρισκόμαστε στο 1945. Ένα τμήμα σκόπιμα πέφτει στην αιχμαλωσία των Γερμανών, για να μάθει τι έγινε με τον Στίρλιτς που χάθηκε και για να ολοκληρώσει την ανατεθείσα αποστολή. Η ιδιαιτερότητα του παιγνιδιού αυτού βρίσκεται στο ότι μπορούν να παίξουν ταυτόχρονα οκτώ παίκτες, όταν συνήθως στα περισσότερα παιγνίδια παίζουν τέσσερις. Επιπλέον το παιγνίδι διαρκεί πάνω από μία ώρα, περίπου 75 λεπτά. Σύμφωνα με το σενάριο, ο παίκτης πέφτει σκόπιμα σε αιχμαλωσία, από την οποία πρέπει να απελευθερωθεί και να ολοκληρώσει την αποστολή του. Η απόδραση, τα κατασκοπευτικά παιγνίδια και η στοχευμένη μυστική αποστολή δεν αφήνουν στους παίκτες περιθώρια να βαρεθούν. Αρχικά στο κάθε κελί βρίσκονται δύο παίκτες. Γι' αυτό και ο πρώτος στόχος είναι να βγει κανείς από το κελί, που σημαίνει ότι θα πρέπει να λύσει κάποιους γρίφους, είτε μόνος του είτε μαζί με τον συμπαίκτη του. Για να λυθούν τα επόμενα προβλήματα απαιτούνται οι κοινές προσπάθειες ολόκληρης της ομάδας. Οι δημιουργοί του παιγνιδιού ζητούν επίσης από τους παίκτες να φορέσουν αναπαυτικά παπούτσια, και όχι τα πιο αγαπημένα τους ρούχα. Τα παιγνίδια εξερεύνησης δεν μεταφέρουν απλώς στο παρελθόν τους παίκτες, αλλά και στο μέλλον, όπως για παράδειγμα το παιγνίδι που είναι βασισμένο στο βιβλίο «Μετρό 2033». Το σενάριο γράφτηκε από κοινού με τον συγγραφέα του βιβλίου Ντμίτρι Γκλουχόφσκι. Σύμφωνα με την περιγραφή του παιγνιδιού στον ιστότοπο του, οι παίκτες βρίσκονται στο υπόγειο ενός σπιτιού της εποχής του Μπρέζνιεφ στη «Νοβοσλαμπόντσδκαγια», όπου οι δημιουργοί του εξόπλισαν το αυθεντικό οίκημα κατά τέτοιο τρόπο ώστε να σε εισάγει πλήρως στην ατμόσφαιρα του εγκαταλελειμμένου σταθμού «Παλιάνκα». Οι παίκτες πρέπει να μπουν στο δωμάτιο του ελεγκτή και να βγουν από τον σταθμό. Μ' ένα φανάρι οι παίκτες πρέπει να εξερευνήσουν τους σκοτεινούς χώρους, να σκαρφαλώσουν, να περάσουν ανάμεσα από εμπόδια, να λύσουν προβλήματα λογικής και να κάνουν χρήση της σωματικής τους δύναμης. Η υπόθεση του μυθιστορήματος Ντμίτρι Γκλουχόφσκι παρέμεινε ως είχε, όπως και οι ονομασίες των σταθμών, ενώ στους χώρους υπάρχουν πολλά χειροποίητα αντικείμενα και αινίγματα σχετικά με το θέμα. Όπως λένε οι δημιουργοί του παιγνιδιού, την ίδια ικανοποίηση προκαλεί και το ομώνυμο ηλεκτρονικό παιγνίδι.

Σε ό,τι αφορά γενικότερα την ιστορία των παιγνιδιών εξερεύνησης, πρόδρομος τους ήταν στις αρχές της δεκαετίας του 2000 το παιγνίδι "Escape the room". Την επιτυχία του παιγνιδιού αυτού αποφάσισαν να τη μεταφέρουν στην πραγματικότητα Η ιδέα ήταν απλή, αλλά γενικά η ουσία όλων των παιγνιδιών εξερεύνησης είναι απλή και συνίσταται στο ότι κλείνουν τους παίκτες τους σ' ένα δωμάτιο (ή τους περιορίζουν σε μια συγκεκριμένη τοποθεσία), από όπου πρέπει να βγουν σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, βρίσκοντας αντικείμενα και λύνοντας γρίφους. Η μόδα των νέων αυτών παιγνιδιών άρχισε να εξαπλώνεται από το 2007 ταυτόχρονα στην Ευρώπη και την Ασία.

Σύμφωνα με τα τελευταία δεδομένα, στη Ρωσία με τα παιγνίδια εξερεύνησης ασχολούνται περισσότερες από 200 εταιρείες. Τα playrooms ανοίγουν και κλείνουν σχεδόν καθημερινά. Στον τομέα αυτό η Ρωσία εδώ και χρόνια κατέχει τα πρωτεία. Για να παραμείνουν στην αγορά οι εταιρείες παιγνιδιών, αναγκάζονται να μην τσιγκουνεύονται και να επενδύουν όλο κι πιο πολλά για κάθε παιγνίδι. Εάν το κόστος δημιουργίας ενός παιγνιδιού έφθανε κάποτε το 1 εκατομμύριο, σήμερα φθάνει τα 8 εκατομμύρια.

© Sputnik/Valeriy Melnikov

Επιπλέον για να έχει ένα παιγνίδι επιτυχία πρέπει να συντρέχουν πολλοί παράγοντες. Πρώτον, όπως λένε οι εμπειρογνώμονες, πρέπει να λαμβάνεται υπόψιν η ιδιαιτερότητα κάθε πόλης στην οποία κυκλοφορεί το παιγνίδι. Εάν για παράδειγμα είναι στη Μόσχα, τα παιγνίδια εξερεύνησης δεν χρειάζεται να διαφημισθούν Of-line, στις περιφέρειες αντίθετα προσπαθούν να προσελκύσουν πελάτες μέσω διαφημιστικών φυλλαδίων και μέσω της τηλεόρασης. Στην Αγία Πετρούπολη, για παράδειγμα, έχουν ζήτηση τα υπερβολικά πολύπλοκα παιγνίδια. Οι Μοσχοβίτες, από την πλευρά τους, προτιμούν τις οπτικές αναζητήσεις και τα ειδικά εφέ.

«Οι δημιουργοί των παιγνιδιών στην Αγία Πετρούπολη νοιώθουν περήφανοι αν κατορθώσουν να βγουν από το playroom το 17% των παικτών, ενώ στην Μόσχα λένε: τρελαθήκατε! Εάν όσοι παίζουν χάνουν διαρκώς δεν θα ξανάρθουν. Στην Αγία Πετρούπολη δίνουν πρωταρχική σημασία στην επίλυση προβλημάτων. Οι ηθοποιοί και τα ειδικά εφέ εμφανίσθηκαν στα δικά τους παιγνίδια εξερεύνησης πολύ αργότερα», λέει η Αλεξάντρα Μιρζαχάνοβα,η οποία εκπροσωπεί τον οργανισμό « Η συντεχνία των παιγνιδιών εξερεύνησης». Επιπλέον, οι ειδικοί της αγοράς διαπιστώνουν ότι τα κέρδη από τις πωλήσεις παιγνιδιών εξερεύνησης εξαρτώνται άμεσα από τον καιρό. Αυτό είναι ιδιαίτερα αισθητό κατά τους θερινούς μήνες. Τι μέρες που έχει καλό καιρό, ο κόσμος προτιμάει να πηγαίνει βόλτα στο πάρκο, στο εξοχικό του και στις λίμνες. Τις βροχερές μέρες όμως ο αριθμός των παικτών παιγνιδιών εξερεύνησης αυξάνεται. Η βροχή φέρνει λεφτά, και όπως λένε και οι επιχειρηματίες, η ένδειξη αυτή συνεχίζει να ισχύει τα τελευταία χρόνια.

Το υλικό είναι παραγωγή της συντακτικής ομάδας του www.greece-russia2016.gr