Ρώσοι επιστήμονες ανακαλύπτουν νέο είδος δεινοσαύρων
© Sputnik/Aleksandr Paniotov

Ρώσοι επιστήμονες ανακαλύπτουν νέο είδος δεινοσαύρων

Επιστήμονες του Τομσκ και της Αγίας Πετρούπολης μελέτησαν τα υπολείμματα ενός γιγαντιαίου πλάσματος που ανακαλύφθηκε στην περιφέρεια του Κέμεροβο και κατέληξαν στο συμπέρασμα πώς πρόκειται για άγνωστο έως τώρα είδος δεινοσαύρου, ανακοίνωσε την Πέμπτη η υπηρεσία τύπου του Κρατικού Πανεπιστημίου του Τόμσκ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε το πανεπιστήμιο, τα μοναδικά στο είδος τους ευρήματα ανακαλύφθηκαν από τους παλαιοντολόγους του Κρατικού Πανεπιμίου του Τομσκ στο διάστημα 1995-2011, στην περιοχή του χωριού Σεστάκοβο, στην δεξιά όχθη του ποταμού Κία της περιφέρειας του Κεμέροβο. Οι επιστήμονες υπέθεσαν πως τα υπολείμματα ανήκουν σε τεράστιο χορτοφάγο δεινόσαυρο. Καθώς τα θραύσματα ήταν εγκλωβισμένα σε ψαμμιτική μάζα χρειάστηκαν αρκετά χρόνια για να τα αποσπάσουν από το πέτρωμα.

«Οι ερευνητές του Κρατικού Πανεπιστημίου του Τομσκ, του Κρατικού Πανεπιστημίου της Αγίας Πετρούπολης και του Ζωολογικού Ινστιτούτου της Ρωσικής Ακαδημίας Επιστημών ανακάλυψαν ότι πρόκειται για μία νέα ταξινομική ομάδα της οικογένειας Titanosauridae (τετράποδοι χορτοφάγοι δεινόσαυροι). Κατά τις συγκριτικές αναλύσεις διαπιστώθηκε ότι ο τιτανόσαυρος που ανακαλύφθηκε από τους παλαιοντολόγους του Κρατικού Πανεπιστημίου του Τομσκ έχει ιδιομορφίες στη σκελετική δομή που τον κάνουν να ξεχωρίζει από όλους τους υπόλοιπους εκπροσώπους αυτής της ταξινομικής ομάδας», αναφέρεται στο ανακοινωθέν.

Οι επιστήμονες διαπίστωσαν πως το χορτοφάγο σαυροειδές που κατοικούσε στην δυτική περιοχή της σημερινής Σιβηρίας στην πρώιμη κρητιδική περίοδο (πριν από περίου 100 εκατομμύρια χρόνια) ανήκε στην υποτάξη των σαυρόποδων, όμως αντιπροσωπεύει ένα νέο είδος. Το μήκος του έφθανε τα 20 μέτρα και ζύγιζε περίπου 50 τόνους. Οι επιστήμονες του Πανεπιστημίου του Τομσκ θα ολοκληρώσουν την εργασία τους με την περιγραφή των ευρημάτων, και στο νέο είδος θα δοθεί λατινική ονομασία.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της υπηρεσίας τύπου, «Ο νέος δεινόσαυρος διαφέρει από τα γνωστά είδη, ως προς την δομή των ιερών σπονδύλων, που είναι τοποθετημένοι σε αστεροειδή μορφή και συγκλίνουν προς ένα κέντρο, ενώ δεν υπάρχει συνοστέωση των σπονδύλων σε σπονδυλική αψίδα. Σε καμία χώρα του κόσμου δεν έχουν ανακαλυφθεί, μέχρι σήμερα, σαυροειδή με τέτοια σκελετική δομή».

Προς το παρόν οι παλαιοντολόγοι συναρμολογούν τα τμήματα των οστών που ανευρέθηκαν. Έχουν ήδη συναρμολογηθεί τα μεγαλύτερα οστά, που κάποτε απάρτιζαν το ιερό οστό του τιτανόσαυρου. Επίσης συναρμολογήθηκε, από μικρά θραύσματα, ένα τμήμα του οστού της ωμοπλάτης του δεινόσαυρου και η αυχενική μοίρα της σπονδυλικής στήλης. Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι το μοναδικό αυτό έκθεμα πρέπει να δουν όσο το δυνατό περισσότεροι ενδιαφερόμενοι, και για τον λόγο αυτό πρότειναν να τοποθετηθεί το κομμάτι του σκελετού που διατηρήθηκε καλύτερα στον δεύτερο όροφο του κυρίως κτηρίου του Κρατικού Πανεπιστημίου του Τομσκ.