Ρώσοι αστρονόμοι ανιχνεύουν “εξωγήινα” σήματα
© Sputnik/Mark Agnor

Ρώσοι αστρονόμοι ανιχνεύουν “εξωγήινα” σήματα

Αστροφυσικοί του Ειδικού αστροφυσικού παρατηρητηρίου της Ρωσικής Ακαδημίας επιστημών στο Νίζνι Αρχίζ εντόπισαν ένα ιδιόμορφο σήμα προερχόμενο από το αστρικό σύστημα HD164595 που βρίσκεται στον αστερισμό του Ηρακλή. Δυνητικά το σήμα θα μπορούσε να αποτελεί ένδειξη δραστηριότητας ενός εξωγήινου πολιτισμού, δήλωσε ο ερασιτέχνης αστρονόμος Πωλ Γκίλστερ.

Όπως αναφέρει ο μπλόγκερ, το συγκεκριμένο σήμα εντοπίστηκε με το ραδιοτηλεσκόπιο RATAN-600 εδώ και περισσότερο από έναν χρόνο, στις 15 Μαΐου του 2015 και είχε μήκος κύματος 2,7 εκατοστά. Είχε ενιαία χαρακτηριστικά, και ήταν 8 με 10 φορές πιο φωτεινό από την σελήνη ή από ένα συνηθισμένο πάλσαρ.

Έκτοτε, το σήμα δεν επαναλήφθηκε, όμως στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας οι συνεργάτες του Ειδικού αστροφυσικού παρατηρητηρίου αποφάσισαν να μοιραστούν με τον επιστημονικό κόσμο αυτήν τους την ανακάλυψη, στέλνοντας μία επιστολή προς τους αστρονόμους. Ωστόσο η επιστολή έπεσε στα χέρια του Γκίλστερ, που αποφάσισε να γνωστοποιήσει την ανακάλυψη για το σήμα από του αστέρα HD164595 στο κοινό.

Ο αστέρας από όπου προέρχεται το σήμα είναι παρόμοιος με τον Ήλιο και βρίσκεται σε απόσταση 95 ετών φωτός από τη Γη. Κοντά στον HD164595, οι αστρονόμοι ανακάλυψαν, πάλι το προηγούμενο έτος, και έναν τεράστιο εξωηλιακό πλανήτη τύπου "Hot Neptune" (καυτός Ποσειδώνας), του οποίου η μάζα είναι 16 φορές μεγαλύτερη από της Γης και κάνει μία πλήρη περιστροφή γύρω από τον ήλιο σε χρονικό διάστημα 40 ημερών.

Παρόλο που το ενδεχόμενο να υπάρχει ζωή στον πλανήτη αυτόν και στους δορυφόρους του είναι σχεδόν ανύπαρκτο, δύο ομάδες αστρονόμων του ινστιτούτου αναζήτησης εξωγήινης νοημοσύνης SETI ανταποκρίθηκαν άμεσα στην έκκληση των ρώσων συναδέλφων τους που αναφέρθηκαν στην ανάγκη να παρακολουθείται μόνιμα ο αστέρας HD164595, και ξεκίνησαν να τον παρακολουθούν από την περασμένη Δευτέρα.

Απορία γεννάει, κατά κύριο λόγο, η ένταση του σήματος, γιατί είναι τόσο μεγάλη, δεν θα μπορούσε να εκπέμπει από κάποιο πολιτισμό παρόμοιο με τον δικό μας, αν προέρχεται από ραδιοπομπό που εκπέμπει ακτινοβολία ταυτόχρονα προς κάθε κατεύθυνση. Ένα τέτοιο σήμα θα μπορούσε να προέρχεται μόνο από έναν πολιτισμό τύπου ΙΙ στην κλίμακα Καρντάσεφ, δηλαδή από έναν πολιτισμό που μπορεί να ελέγχει την ενέργεια του άστρου του, (εν προκειμένω του αστέρα HD164595) για να ικανοποιεί τις ανάγκες του. Από την άλλη πλευρά, αν η συγκεκριμένη ραδιοακτινοβολία κατευθύνεται εσκεμμένα προς τη γη και το άλλο σενάριο (της ύπαρξης πολιτισμού παρόμοιου με τον δικό μας) είναι δυνατό.

Οι επιστήμονες δεν γνωρίζουν ακόμη ποια μπορεί να είναι η φύση του σήματος, ωστόσο σχεδόν στο σύνολό τους αποκλείουν το ενδεχόμενο να πρόκειται για παλμικό ή ηχητικό σήμα. Κατά πάσα πιθανότητα, ο  HD164595 θα παραμείνει ένα ασυνήθιστο αίνιγμα του διαστήματος, παρόμοιο με τον πρόσφατα ανακαλυφθέντα αστέρα KIC 8462852, γύρω από τον οποίο μπορεί να υπάρχει μία υπερ-κατασκευή σαν την σφαίρα του Ντάισον, ή το περίφημο σήμα Wow! του 1977.