Ρώσοι επιστήμονες έκαναν πρόοδο στον τομέα των αποτελεσματικών φαρμάκων αντιμετώπισης του άσθματος
© Sputnik/Igor Zarembo

Ρώσοι επιστήμονες κατάφεραν να ορίσουν το πραγματικό μέγεθος της αποτελεσματικής δράσης  των νέων φαρμάκων που χορηγούνται για την αντιμετώπιση του άσθματος, πολλά από τα οποία κατά παράδοξο τρόπο αυξάνουν την συγκέντρωση των ουσιών που προειδοποιούν για την ύπαρξη άσθματος και δεν την μειώνουν, όπως αναφέρεται στο άρθρο που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό CPT Pharmacometrics & Systems Pharmacology.

"Είναι ένα άρθρο για τον φόβο. Το συστημικό φαρμακολογικό μοντέλο μας έδωσε την δυνατότητα να εξηγήσουμε, ότι δεν πρέπει να φοβάται κανείς τον υψηλό αριθμό ηωσινόφιλων    στο αίμα όταν χρησιμοποιεί τέτοια σκευάσματα. Εκτός των άλλων καταφέραμε να θεμελιώσουμε με μαθηματικό τρόπο τους βιοδείκτες του άσθματος, οι οποίοι επιλέγονταν κάποτε με τρόπο εμπειρικό", δηλώνει ο γενικός διευθυντής του Ινστιτούτου Συστημικής Βιολογίας Όλεγκ Ντέμιν.

Σύμφωνα με τις τρέχουσες εκτιμήσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ), περίπου 235 εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο πάσχουν από άσθμα και από διάφορες επιπλοκές άσθματος. Το άσθμα συνιστά την πιο διαδεδομένη ασθένεια, που προσβάλλει παιδιά, και μάλιστα από άσθμα δεν υποφέρουν μόνο τα φτωχά, αλλά και τα εύπορα στρώματα του πληθυσμού. Οι επιστήμονες προς το παρόν δεν γνωρίζουν γιατί  αναπτύσσεται το άσθμα και γιατί οι αναπνευστικοί οδοί που οδηγούν στους πνεύμονες προσβάλλονται από λοιμώξεις.

Το άσθμα οφείλεται στην εμφάνιση ιδιαίτερων κυττάρων του ανοσοποιητικού συστήματος, των λεγόμενων ηωσινόφιλων, που εμφανίζονται στους ιστούς των πνευμόνων και προκαλούν οίδημα των πνευμόνων και τον βρόγχων και, κατά συνέπεια, δυσκολία στην αναπνοή. Γι' αυτόν τον λόγο οι τιμές αυτών των κυττάρων χρησιμοποιούνται από τους ιατρούς ως δείκτης εξέλιξης του άσθματος που λαμβάνεται υπόψη για να διαπιστώσουν πόσο  αποτελεσματικά επιδρούν τα φάρμακα που περιορίζουν τα συμπτώματα αυτής της ασθένειας.

Όπως επισημαίνουν οι επιστήμονες, το τελευταίο διάστημα εμφανίσθηκε μια νέα κατηγορία φαρμάκων κατά του άσθματος, τα οποία καταπνίγουν τα κύτταρα σηματοδότησης, που επιτρέπουν στα ηωσινόφιλα να διεισδύουν στους πνεύμονες. Παρόμοια φάρμακα είτε έχουν αρχίσει να εμφανίζονται στην αγορά ή βρίσκονται ακόμη στα τελευταία στάδια της  έρευνας.

Παρά την υψηλή αποτελεσματικότητα της δράσης που έχουν, πολλά από τα σκευάσματα αυτά καταγράφουν μια περίεργη συμπεριφορά, καθώς δεν μειώνουν, αλλά αντίθετα αυξάνουν τον αριθμό των ηωσινόφιλων στο αίμα των ασθματικών. Αυτού του είδους το αποτέλεσμα, αν οι επιστήμονες δεν γνώριζαν εξαρχής την υψηλή αποτελεσματικότητά τους, θα ωθούσε την πλειονότητα των ερευνητών να τα εγκαταλείψουν, καθώς θα θεωρούσαν ότι με αυτόν τον τρόπο ενισχύουν τις κρίσεις άσθματος και δεν την εξαλείφουν.

Οι συνεργάτες του Ινστιτούτου Συστημικής Βιολογίας μαζί με τους συναδέλφους τους από δύο κορυφαίες εταιρείες, ανακάλυψαν μια μέθοδο που τους επιτρέπει με ακρίβεια να προσδιορίζουν την δράση παρόμοιων φαρμάκων, αναλύοντας τα στοιχεία που συγκεντρώνουν από τα πειράματα με μαθηματικό τρόπο.

Όπως λένε οι ίδιοι, ανέλυσαν όλα τα δεδομένα που στοιχειοθέτησαν κατά την διάρκεια των παρατηρήσεων που έκαναν και αφορούσαν την μετακίνηση και την λειτουργία των ηωσινόφιλων   και τα χρησιμοποίησαν για να δημιουργήσουν ένα μαθηματικό μοντέλο, που να δείχνει πως η εξάλειψη των διαφόρων μορίων σηματοδότησης, που διευθύνουν την συμπεριφορά  των κυττάρων  του ανοσοποιητικού συστήματος, θα μεταβάλλουν τον κύκλο ζωής τους.

Αποδείχθηκε ότι τα "λάθος" φάρμακα λειτουργούν χάρη στο ότι δεν επιτρέπουν στα ηωσινόφιλα να διεισδύσουν στο εσωτερικό των πνευμόνων. Εξαιτίας της δράσης τους αυτής, η συγκέντρωση των ηωσινόφιλων στο αίμα δεν μειώνεται, αλλά αυξάνεται και οι πνεύμονες απαλλάσσονται από τις πηγές λοίμωξης.

Αυτό το πρόγραμμα, όπως λένε οι επιστήμονες, δεν θα βοηθήσει απλά τους βιολόγους να δημιουργήσουν νέα φάρμακα κατά του άσθματος, αλλά και να επιλέγουν θεραπείες προσαρμοσμένες στον κάθε ασθενή ξεχωριστά, με γνώμονα την ευαισθησία που έχει ο καθένας σε διάφορες ερεθιστικές ουσίες και τις αιματολογικές τους αναλύσεις. Όλα αυτά θα συμβάλλουν  στο να αντιμετωπισθεί  καλύτερα η ασθένεια από τη οποία σήμερα υποφέρουν εκατοντάδες εκατομμύρια ανθρώπων.

Πηγή: www.ria.ru