Ρωσία: Εντοπίστηκαν μοναδικής χρησιμότητας μικρόβια στο γάλα αγελάδων
© Sputnik/Evgeny Biyatov

Ρωσία: Εντοπίστηκαν μοναδικής χρησιμότητας μικρόβια στο γάλα αγελάδων

Ρώσοι βιολόγοι ανακάλυψαν στο γάλα των αγελάδων που εκτρέφονται στην Μπουριάτια, ένα ασυνήθιστο στέλεχος βακτηρίων του γαλακτικού οξέος, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί στη συντήρηση τροφίμων και στην παρασκευή μοναδικών αντιβιοτικών, όπως αναφέρει σχετικό άρθρο που δημοσιεύθηκε στο Journal of Microbial & Biochemical Technology.

"Το εν λόγω μικρόβιο αποδεσμεύει πρωτεΐνες που είναι παρόμοιες ως προς τη δομή τους και τις βιολογικές ιδιότητες με το ακριβό σκεύασμα Nisaplin, καθώς και μια ουσία που καταστρέφει gram-αρνητικά βακτήρια, και την αλκυλικο- αρωματική κετόνη που έχει μυκητοκτόνο δράση. Οι ουσίες αυτές είναι μοναδικές και δεν είναι καταγεγραμμένες σε βάσεις δεδομένων των βιολογικά ενεργών ουσιών», δηλώνει η Λίντια Στογιάνοβα από το Κρατικό Πανεπιστήμιο Λομονόσοφ της Μόσχας.

Το αγελαδινό γάλα και όλα σχεδόν τα γαλακτοκομικά προϊόντα, όπως λένε οι επιστήμονες περιέχουν έναν αριθμό μικροβίων, μεταξύ των οποίων και βακτήρια τύπου Lactococcus lactis. Αυτά τα μικρόβια, όπως ανακάλυψαν οι επιστήμονες στην δεκαετία του 30 εκκρίνουν στο γάλα και στο περιβάλλον την πρωτεΐνη νισίνη που έχει ισχυρή βακτηριοκτόνο ιδιότητα. Σήμερα, η ουσία αυτή χρησιμοποιείται, σχεδόν όλα τα τρόφιμα ως συντηρητικό γνωστό ως (E234).

Η νισίνη έχει όμως και τα μειονεκτήματά της, καθώς η μαζική της χρήση τα τελευταία χρόνια μείωσε σημαντικά την αποτελεσματικότητα της, με αποτέλεσμα να δρα μόνο στα Gram θετικά βακτηρίδια, και όχι σε όλους του παθογόνους οργανισμούς. Αυτός είναι ο λόγος που οι επιστήμονες, αναζητούν νέα στελέχη του Lactococcus lactis για να ανακαλύψουν σ' αυτά μια αντίστοιχη πρωτεΐνη της νισίνης που να είναι πιο ισχυρή και καθολική.

Μελετώντας τη χημική σύνθεση του γάλακτος από την Μπουριατία, η επιστημονική ομάδα της Στογιάνοβα ανακάλυψε το άγνωστο μέχρι πρότινος στέλεχος των βακτηρίων του γαλακτικού οξέος, το οποίο παράγει ταυτόχρονα αρκετές ουσίες οι οποίες δεν εξοντώνουν μόνο τα gram-θετικά αλλά και τα Gram-αρνητικά βακτήρια, καθώς και τους μύκητες και άλλους παθογόνους οργανισμούς, πράγμα το οποίο δεν έκαναν ποτέ στο παρελθόν τα βακτήρια τύπου Lactococcus lactis.

Οι επιστήμονες θεωρούν ότι τα μικρόβια αυτά διαθέτουν την μοναδική αυτή ιδιότητα επειδή ζουν σ' ένα μοναδικό οικοσύστημα, κοντά στη λίμνη Βαϊκάλη, το οποίο δεν υπάρχει πουθενά στην Ρωσία αλλά και στον κόσμο γενικότερα.