ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
Η Ελλάδα μέσα από τα μάτια του Ντελακρουά
© ΑΠΕ-ΜΠ
ΘΕΜΑ: ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Η Ελλάδα μέσα από τα μάτια του Ντελακρουά

"Η εικόνα της Ελλάδας στο Μεσολόγγι, που είναι εικόνα μάχης και ελευθερίας εμπνέει και συνεπαίρνει όλους".

Η απεικόνιση της Ελλάδας με γυναικεία μορφή, να στέκεται όρθια ανάμεσα σε ερείπια μάχης, στο έργο του Ευγένιου Ντελακρουά: «Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου» (1826), έχει εμφανείς ομοιότητες με τη μορφή της «Ελευθερίας» στον μεταγενέστερο πίνακα του, με γαλλικό ενδιαφέρον: «Η Ελευθερία οδηγεί το Λαό» (1831), παρατήρησε μεταξύ άλλων η διευθύντρια του Εθνικού Μουσείου «Eugène Delacroix» της Γαλλίας, Dominique de Font-Réaulx, σε διάλεξη της, στο Τελλόγλειο Ιδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ..

«Ο Delacroix αναπαράστησε τη γαλλική ελευθερία, βάσει της δουλειάς που είχε κάνει για την ελληνική επανάσταση» σημείωσε η διευθύντρια του Μουσείου «Eugène Delacroix», αναπτύσσοντας το θέμα της διάλεξης: «Ο Ντελακρουά με τον χρωστήρα του στο πλευρό της Ελλάδας».

«Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου» είναι ο πίνακας που παρουσιάζει ο Ντελακρουά στο σαλόνι των Παρισίων το 1826 και είναι ένα έργο, υπέρ των Ελλήνων, για το οποίο έκανε πολύ έρευνα. Αποφασίζει να επικεντρώσει σε μια κεντρική φιγούρα, είναι μια «νίκη», έχει το μέγεθος της νίκης, σε μεγαλειώδη στάση, με τα χέρια απλωμένα χαμηλά σε μια κίνηση απελπισίας, πάνω στα ερείπια, με τις μάχες να μαίνονται στο βάθος — αυτή είναι η πραγματικότητα των μαχών για την ανεξαρτησία, πολύ όμορφη με το άσπρο φόρεμα, κάτω από έναν ουρανό πολύ σκοτεινό, σαν να έρχεται καταιγίδα, ερείπια, πλήρες χάος, αλλά με τη γυναίκα πάντα όρθια και ζωντανή» είπε η κ. de Font-Réaulx.

Πρόσθεσε ότι και η γυναικεία μορφή στον πίνακα «Η Ελευθερία οδηγεί το Λαό» δίνει και αυτή την ίδια αίσθηση, της μάχης για την ελευθερία, με την ηρωίδα του πίνακα, μια από τις πιο γνωστές εικαστικές αποδώσεις της «Marianne», συμβόλου της γαλλικής δημοκρατίας και της ελευθερίας να υψώνει τη σημαία με τα γαλλικά χρώματα και να οδηγεί το λαό στην εξέγερση. Το θέμα του πίνακα του 1831 του Ντελακρουά είναι εμπνευσμένο από την Ιουλιανή Επανάσταση στη Γαλλία του 1830.

«Ο Ντελακρουά στρατεύεται καλλιτεχνικά για να υπερασπιστεί τις υποθέσεις της εποχής του, σκέφτεται για καιρό μελετά, συζητά, αντιλαμβάνεται και μεταδίδει στο θεατή τα συναισθήματα που ο ίδιος βίωσε» ανέφερε η διευθύντρια του μουσείου Ντελακρουά και πρόσθεσε:

«Η εικόνα της Ελλάδας στο Μεσολόγγι, που είναι εικόνα μάχης και ελευθερίας εμπνέει και συνεπαίρνει όλους και χαίρομαι που μπορώ να το πω αυτό, εδώ στην Ελλάδα, ειδικά στις μέρες μας, πόσο η σχέση με την ελευθερία είναι σημαντική για όλους μας».

Φάνης Γρηγοριάδης